Rozkvetlá krása na ISS: Astronautům poprvé vykvetla vesmírná cínie

20.01.2016 - Martin Reichman

„Ano, ve vesmíru jsou i další formy života,“ vtipkoval americký astronaut Scott Kelly po uveřejnění snímku první květiny, kterou se podařilo vypěstovat na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Experiment, který odstartoval 16. listopadu 2015, se ještě okolo Vánoc vůbec nevyvíjel dobře – květinu trápila plíseň a vypadalo to, že uvadne. Nakonec se vše k lepšímu otočilo, možná i díky neobvyklému přístupu NASA.

Pro drtivou většinu vesmírných experimentů totiž existují velmi podrobné, mnohastránkové manuály a pro improvizaci není na ISS místo. V případě experimentu s cínií ale dostal Kelly je základní sadu instrukcí jak o rostliny pečovat a zbytek nechala NASA na něm. Jak se zdá, oba experimenty nakonec došly zdárného konce.

Cínie není zdaleka první rostlinou vypěstovanou na Mezinárodní vesmírné stanici. Již dříve se astronautům podařilo na ISS vypěstovat salát a pšenici, květina je ale na pěstování náročnější.

• Zdroj fotografií: NASA, Scott Kelly | Twitter