RS Puppis: Cefeida, která pomáhá určovat vzdálenosti ve vesmíru

03.03.2015 - Redakce Tajemství vesmíru

Pulzující proměnná hvězda RS Puppis patří k nejdůležitějším hvězdám na obloze, zčásti proto, protože náhodou ji obklopuje reflexní mlhovina. RS Puppis je zhruba desetkrát hmotnější než Slunce a asi 15 000× svítivější. Jde o proměnnou hvězdu třídy cefeid, jejichž jasnost se využívá pro odhad vzdálenosti blízkých galaxií.

Jak RS Puppis pulzuje s periodou asi 40 dnů, jsou její pravidelné změny jasnosti vidět v mlhovině se zpožděním jako světelné echo. Měření časového zpoždění a úhlového průměru mlhoviny umožnilo astronomům stanovit vzdálenost ke hvězdě na 6 500 světelných let s pozoruhodně malou chybou plus mínus 90 světelných let. Vzdálenost změřená z echa také umožňuje přesněji stanovit skutečnou jasnost RS Puppis a následně i dalších cefeid, čehož astronomové využívají ke zjišťování vzdáleností galaxií za Mléčnou dráhou.

• Zdroj textu: NASA, ESA, Hubble