Skalpel prosím: Jak budou vypadat chirurgické zákroky ve vesmíru?

28.06.2018 - Stanislav Mihulka

Operacím a chirurgickým zákrokům ve vesmíru se v budoucnosti nejspíš nevyhneme. Astronauti by mohli využívat uzavřené lékařské moduly, 3D tiskárny i kmenové buňky

<p>Astronaut Scott Kelly na palubě Mezinárodní vesmírné stanice</p>

Astronaut Scott Kelly na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Až lidé poletí na Mars, budou muset řešit spoustu problémů. Kosmické záření během cesty i na povrchu Marsu, zásoby vody, mezilidské vztahy a řadu dalších věcí. Vědci Univerzity v Pittsburghu a londýnské King's College Hospital tvrdí, že lidské astronauty a kolonisty ohrozí ještě jedna věc – vznášející se chuchvalce infekčních tělesných tekutin.

Půjde o uniklé kapky krve, moči, hlenu nebo třeba stolice, které kolem sebe lidé nevyhnutelně občas šíří. Tyto tekutiny se stanou vážnou hrozbou v případě, když lidé ve vesmíru budou muset provést chirurgický zákrok. A k tomu podle pittsburghských vědců určitě dojde. Během vesmírných cest a pobytů na stanicích nebo základnách bude spousta příležitostí se zranit nebo onemocnět.

Operace v lékařském modulu

Při operaci ve vesmíru se mohou uvolňovat tělesné tekutiny pacienta anebo takové tekutiny naopak mohou infikovat pacienta. Možným řešením by mohlo být hermetické uzavření prostoru operace od zbytku lodi nebo základny. Vesmírní chirurgové budou operovat ve speciálních lékařských modulech.

TIP: Čínský automatický zubař poprvé voperoval implantát bez lidské asistence

Další problémy s vesmírnými operacemi by mohly řešit nové technologie. Jakékoliv potřebné nástroje chirurgům ve vesmíru zajistí 3D tiskárny, biomedicínské laboratoře zase vyvíjejí léky založené na kmenových buňkách, které budou astronautům automaticky regenerovat potřebné tkáně v prostředí mikrogravitace. Je jenom otázkou času, kdy dojde na první operaci slepého střeva ve vesmíru.

Bill Ingalls / NASA