Skrytá hrozba: Bakterie v prachu domácností šíří rezistenci na antibiotika

27.01.2020 - Stanislav Mihulka

Naše domácí bakterie mohou převzít rezistenci na antibiotika a dál ji šířit

<p>V prachu se může skrývat rezistence na antibiotika </p>

V prachu se může skrývat rezistence na antibiotika

V dnešní době se bohužel mezi bakteriemi intenzivně šíří geny pro různé typy rezistence vůči antibiotikům. Klasické léky proti bakteriálním infekcím kvůli tomu přestávají fungovat a infekce, na jejichž nebezpečnost jsme skoro zapomněli, nás opět začínají ohrožovat závažnými dlouhodobými zdravotními důsledky nebo i smrtí.

Podle nového výzkumu amerických odborníků se na šíření genů pro bakteriální rezistence podílejí bakterie, které s námi žijí v prachu domácností i pracovišť. Když se k nim dostanou bakterie z vnějšího prostředí, které mají ve své genetické výbavě zmíněné nebezpečné geny, mohou je našim „domácím“ bakteriím předat. Během svého výzkumu badatelé objevili u bakterií v prachu uvnitř místností na 50 genů pro rezistence, které si bakterie mohou navzájem předávat.

TIP: Nebezpečí roste: V roce 2050 zabijí rezistentní bakterie 10 milionů lidí ročně

Vědci upozorňují, že zvláště lidé ve městech přitom stráví doma nebo v práci naprostou většinu svého času. Pokud jsou během té doby vystaveni bakteriím s geny pro rezistenci na antibiotika, představuje to pro ně riziko, s nímž odborníci doposud příliš nepočítali. Jak se zdá, uklízet prach se docela vyplatí.