Slávky z pobřeží v americkém Seattlu jsou pozitivní na opiáty

29.05.2018 - Stanislav Mihulka

V tělech mořských škeblí z okolí amerického Seattlu vědci objevili stopy látky podobné heroinu. Jak se tam dostala?

K čemu je dobré testovat mořské škeble na opiáty? Slávky žijí celý život na jediném místě pobřeží a nedělají tam prakticky nic jiného, než že filtrují vodu. Američtí vědci toho využili a použili slávky jako šikovné živé senzory znečištění oceánu.

Živé senzory

Slávky filtrují vodu kvůli bakteriím nebo mikroskopickým řasám, jimiž se živí. Při filtrování se ale do slávek dostává nejen potrava, ale i všechny rozpuštěné látky, které obsahuje okolní mořská voda. A některé z těchto látek, mezi nimiž je řada škodlivin, se ukládají do těl slávek.

TIP: Výzvědné robomušle sledují globální oteplování v oceánu

Vědci mohou nasadit „čisté“ slávky na místa, kde chtějí prozkoumat znečištění oceánu, a po dvou či třech měsících je zase vyloví a analyzují jejich tkáně. Při posledním měření slávek z pobřeží americké metropole Seattlu poprvé, a hned na 3 lokalitách z 18, zachytili stopy nebezpečného opiátu oxykodonu, který bývá užíván pro účinky podobné heroinu. Oxykodon se do moře dostal nejspíše z čistíren odpadních vod. Naměřené hodnoty jsou naštěstí příliš malé na to, aby opiáty slávkám uškodily. Ve vyšších koncentracích by ale mohly ohrozit například ryby.

• Zdroj fotografií: Brewbooks / Flickr