Souboj galaxií: Hmotnost Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě je srovnatelná

19.02.2018 - Stanislav Mihulka

Pozorování drah rychlých hvězd prozradilo, že galaxie v Andromedě není tak těžká, jak jsme mysleli

<p>Snímek galaxie v Andromedě se satelitními galaxiemi.</p>

Snímek galaxie v Andromedě se satelitními galaxiemi.

Galaxie v Andromedě je nejbližší velkou galaxií. Podobá se naší Galaxii a je do jisté míry i naším osudem. Pokud mají astrofyzici pravdu, Mléčná dráha se během několika miliard let s touto galaxií srazí. Není divu, že vědci mají sklon tyto dvě galaxie neustále srovnávat.

Až doposud si většina odborníků myslely, že galaxie v Andromedě je o něco těžší, než Mléčná dráha. Podle nového výzkumu australských vědců to ale nemusí být tak úplně pravda.

Mléčná dráha versus galaxie v Andromedě

Prajwal Kafle z centra ICRAR (International Centre for Radio Astronomy Research) a Univerzity Západní Austrálie společně s kolegy spočítal, že Mléčná dráha a galaxie v Andromedě mají přibližně stejnou hmotnost, okolo 800 miliard Sluncí.

TIP: Galaxie v Andromedě na kolizním kurzu! Srazí se s naší Galaxií

Své tvrzení Kafle a jeho tým opírají o velmi přesná měření únikové rychlosti z galaxie v Andromedě. Pozorováním drah hvězd, které se v galaxii v Andromedě pohybují vysokými rychlostmi, dospěli k názoru, že se v ní (pproti původním odhadům) nachází jen asi třetina temné hmoty. A galaxie v Andromedě je tím pádem lehčí. Objev může mít zásadní dopad na naše vnímání Místní skupiny galaxií.

ICRAR, MNRAS