Soumrak temné energie? Nová studie zpochybňuje zrychlování rozpínání vesmíru

28.10.2016 - Stanislav Mihulka

Jestli se rozpínání našeho vesmíru nezrychluje, tak nepotřebujeme žádnou temnou energii

Osm supernov -<p>Nová analýza supernov typu IA ukazuje, že se rozpínání vesmíru nezrychluje</p>
Osm supernov -

Nová analýza supernov typu IA ukazuje, že se rozpínání vesmíru nezrychluje

Nobelovu cenu za fyziku před pěti lety získali vědci, kteří pozorováním vzdálených supernov typu IA zjistili, že se rozpínání našeho vesmíru zrychluje. Kvůli tomu se odborníci domnívají, že ve vesmíru existuje temná energie, která je za zrychlování rozpínání vesmíru zodpovědná.

Subir Sarkar z Oxfordu a jeho kolegové teď ovšem tvrdí, že se rozpínání vesmíru vlastně nezrychluje. Prostudovali celkem 740 supernov typu IA, což je desetkrát více, nežli v předchozích studiích.

Na základě svých výsledků sice nemohou vyloučit zrychlování rozpínání vesmíru, stejně dobře se prý ale vesmír může rozpínat konstantní rychlostí. V takovém případě bychom žádnou temnou energii k vysvětlení fungování vesmíru nepotřebovali.

TIP: Opravdu existuje temná energie?

Ostatní vědci považují Sarkarův výzkum za velmi kontroverzní a se závěry jejich týmu nesouhlasí. Nemohou to ale jen tak smést ze stolu, takže se nejspíš staneme svědky další vášnivé vědecké debaty. V případě temné energie by to nebylo poprvé. Budí rozruch už od samotného počátku.

IFL Science, Scientific Reports