Soustava teleskopů VLT pozorovala trojici rodících se planetárních systémů

15.11.2016 - Stanislav Mihulka

Donedávna jsme o vzniku planetárních systémů z disků prachu a plynu mohli jen teoretizovat, teď je pozorujeme v přímém přenosu

Tři planetární systémy -<p>Soustavy HD 97048 (vlevo), HD 135344B (uprostřed) a RX J1615 (vpravo) na snímcích soustavy VLT</p>
Tři planetární systémy -

Vědci nedávno s pomocí soustavy teleskopů VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře v Chile získali pozoruhodné snímky tří planetárních systémů, které právě vznikají v disku kolem své hvězdy. Badatelé přitom využili zařízení s adaptivní optikou SPHERE (Spectro-Polarimetric High-Contrast Exoplanet Research), které je přímo určené k detailnímu pozorování cizích planetárních systémů.

V systému HD 97048, který je od nás vzdálený 500 světelných let, objevili v protoplanetárním disku čtyři mezery, které zřejmě souvisejí s právě probíhajícím vznikem planet menších než náš Jupiter.

Na snímcích soustavy HD 135344B zase odhalili spirální struktury, které jsou zřejmě typické pro většinu protoplanetárních disků. Tato soustava je vzdálená asi 450 světelných let a zdejší protoplanetární disk obsahuje dvě výrazná ramena, která zřejmě vznikla působením jedné nebo několika masivních planet.

TIP: Evropští vědci poprvé pozorovali centrum Mléčné dráhy zařízením GRAVITY

Systém RX J1615, vzdálený 600 světelných let, je velice mladý. Jeho stáří je asi jen 1,8 milionu let. Na snímcích VLT jsou v jeho disku patrné soustředné prstence, podobně jako v soustavě HD 97048. Prstence zřejmě odpovídají doposud ne zcela vytvořeným planetám.

• Zdroj fotografií: VLT, ESO