S raketoplánem Dream Chaser poletí do vesmíru experimenty zemí OSN

10.10.2016 - Stanislav Mihulka

První vesmírná mise OSN nabídne všem členským zemím možnost poslat experiment na oběžnou dráhu

Dream Chaser -<p>Raketoplán Dream Chaser by mohl vzít do vesmíru náklad z řady zemí OSN</p>
Dream Chaser -

Raketoplán Dream Chaser by mohl vzít do vesmíru náklad z řady zemí OSN

Pilotovaný raketoplán Dream Chaser vyvíjí už řadu let americká společnost Sierra Nevada Corporation (SNC). Na rozdíl od raketoplánů programu Space Shuttle by Dream Chaser měl létat do vesmíru na vrcholu klasických nosných raket různého typu.

Do vesmíru už sice létáme dlouho, ale vývoj kosmických technologií vázne. Dostat se vlastními silami do vesmíru bohužel stále není jednoduché. Některé státy a soukromé společnosti to sice dokázaly, většina zemí ale na lety do vesmíru nemá a dlouho mít nebude.

Úřad OSN pro vesmírné záležitosti (anglicky United Nations Office for Outer Space Affairs, UNOOSA) se proto domluvil se společnost Sierra Nevada na využití jednoho letu raketoplánu Dream Chaser.

Každý stát dostane šanci

Všech 193 členských zemí OSN dostane možnost navrhnout a vyvinout experiment, který by Dream Chaser mohl vzít do vesmíru. Vybrané experimenty pak doopravdy vyrazí do vesmíru na palubě raketoplánu. Ten by s nimi měl strávit 14 dní na nízké oběžné dráze kolem Země. Financování mise by měly podle svých finančních možností zajistit zúčastněné státy.

TIP: Zmrtvýchvstání prokletého raketoplánu: Dream Chaser se chystá opět do vzduchu

Pokud vše půjde podle plánu, náklad pro tuto misi by měl být vybrán začátkem roku 2018. Dream Chaser s ním pak vyrazí na oběžnou dráhu v roce 2021.

United Nations