Sprej s živými bakteriemi by se mohl stát účinnou léčbou atopického ekzému

Američtí vědci vyvinuli sprej, který mění složení společenstva bakterií na lidské pokožce. Speciální sprej by mohl ulevit lidem trpícím atopickým ekzémem.

14.09.2020 - Stanislav Mihulka

Atopický ekzém je stále častějším onemocněním imunitního původu. Nepříjemné vyrážky na různých místech těla postihují v České republice asi 15–30 % dětí a 2–10 % dospělé populace. Na rozvoji atopického ekzému se podílí faktory genetické, defekt kožní bariéry, imunologická odpověď, vlivy životního prostředí a nejrůznější infekce. Přesné příčiny a mechanismy vzniku atopického ekzému ale stále nejsou úplně jasné, léčba je svízelná, s řadou zdravotních komplikací.

Ian Myles z americké agentury National Institute of Allergy and Infectious Diseases (NIAID) nyní přichází se zajímavým nápadem cílené manipulace kožního mikrobiomu pacientů s ekzémem. Vědci vyvinuli k tomuto účelu sprej, který obsahuje živé bakterie Roseomonas mucosa, běžně se vyskytující na lidské pokožce. Použití spreje změní složení společenstva bakterií ekzému. První výsledky jsou velmi slibné. Sprej jednak podporuje regeneraci pokožky v místě ekzému, a zároveň potlačuje nežádoucí bakterie, jako je například zlatý stafylokok.

TIP: Novou vakcínu proti chřipce v náplasti inspiroval atopický ekzém

Myles s kolegy právě zahajují nový klinický test, v němž bude polovina z asi 120 pacientů s atopickým ekzémem léčena sprejem s živými bakteriemi. Druhá polovina dostane placebo, v tomto případě sprej s oslazenou vodou. Pokud testy uspějí a léčba s tímto sprejem uspěje, mohlo by to pro mnoho lidí znamenat úlevu od problematických léků a zároveň zlepšení kvality jejich každodenního života.