Štěstí přeje připraveným: NASA a FEMA cvičí scénář dopadu meteoritu

14.11.2016 - Stanislav Mihulka

Jak by americké úřady zvládly dopad meteoritu o průměru pár set metrů?

Dopad meteoritu -<p>Co dělat, kdyby na Zemi dopadl velký meteorit?</p>
Dopad meteoritu -

Co dělat, kdyby na Zemi dopadl velký meteorit?

Pád velkého meteoritu na Zemi je sice velice nepravděpodobný, ale nikoliv nemožný. Podle odborníků je to jenom otázkou času, kdy k takové události opět dojde. Proto není od věci, být na něco takového připravení.

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA a Federální agentura pro zvládání krizí FEMA společně již po několikáté cvičili reakci na dopad velkého meteoritu.

Podle jejich fiktivního scénáře Zemi hrozí, že ji 20. září 2020 zasáhne asteroid o průměru 100 až 250 metrů. Scénář se přitom vyvíjí v čase. Nejprve je šance na srážku dvouprocentní, v květnu 2017 se ale po upřesnění dráhy asteroidu srážka stane prakticky jistou. V roce 2019 vědci zjistí, že meteorit dopadne poblíž jižní Kalifornie.

TIP: NASA chystá obranu proti nebezpečným planetkám a meteoroidům

Na vyslání vesmírné záchranné mise v tomto scénáři nezbylo dost času, takže odborníci jako nejlepší řešení zvolili evakuaci lidí z ohrožených oblastí, jako například z Los Angeles. V simulaci se mimo jiné ukázalo, že jde o velmi problematickou situaci, hlavně kvůli velké nejistotě a relativně dlouhé době, po kterou mohou lidé propadat panice a volit zkratkovitá řešení.

IFL Science, NASA