Stmívající se hvězda ze souhvězdí Ryb zřejmě požírá své planety

26.12.2017 - Stanislav Mihulka

Známá blikající Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě má své dvojče. Co způsobuje stmívání hvězdy RZ Piscium ze souhvězdí Ryb?

RZ Piscium - Stmívající se hvězda RZ Piscium je od nás vzdálená 550 světelných let

Záhada stmívající Tabbyiny hvězdy zaměstnávala v posledních měsících odborníky i laickou veřejnost. Zmíněný žlutobílý trpaslík ze souhvězdí Labutě ale není jedinou hvězdou s podobným projevem.

Další záhadně se stmívající hvězdu představuje RZ Piscium ze souhvězdí Ryb, vzdálenou přibližně 550 světelných let od Země. I tato hvězda se nepravidelně stmívá a opět zjasňuje.

Podivné změny jasnosti

Vědci mají po ruce dvě hlavní hypotézy, proč se tahle hvězda tak zvláštně chová. Může jít o mladou hvězdu, která se zrodila před 30 až 50 miliony lety, obklopenou hustým diskem plným prachu, kamení a asteroidů. Tělesa v disku se občas srazí, vytvoří oblak kosmické suti a ta pak hvězdu zastíní. Druhou možností je, že RZ Piscium je vlastně mnohem starší než Slunce a stává se červeným obrem. Přitom likviduje planety a jejich suť stíní hvězdu.

TIP: Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě znovu bliká: Vědci netuší proč

Kristina Punzi z newyorského Rochester Institute of Technology (RIT) se svými kolegy tvrdí, že nejblíže pravdě bude kombinace obou těchto teorií - RZ Piscium je podle ní zřejmě doopravdy mladá hvězda, pozorujeme ji ale v době, kdy likviduje a požírá planety, které se dostaly do její blízkosti. Jejich suť pak z našeho pohledu hvězdu stmívá.

NASA’s Goddard Space Flight Center