Středověký vrak lodi u Ománu ukrýval nejstarší námořní astroláb na světě

26.03.2019 - Stanislav Mihulka

Nejstarší astroláb světa se potopil s portugalskou lodí v roce 1503

<p>Astroláb - Starý navigační nástroj z portugalské lodi.</p>

Astroláb - Starý navigační nástroj z portugalské lodi.

V roce 1503 se u dnešního pobřeží Ománu potopila loď. Archeologové tam prováděli podmořské vykopávky a během nich objevili unikátní astroláb. To je astronomický přístroj, který se kdysi používal k určování a předpovídání poloh hvězd a Slunce, určování místního času podle místní zeměpisné délky a také k navigaci.

Do dneška jsme objevili pouhých 104 historických astrolábů. Nově objevený přístroj z ománského vraku, který je vyrobený ze slitiny mědi, se ale hned dostal do Guinnessovy knihy rekordů. Odborníci totiž určili, že vznikl mezi lety 1496 a 1501, což z něj dělá nejstarší známý astroláb na světě.

TIP: Vrak obchodní lodi ze 17. století vydal archeologům své poklady

Zmíněný astroláb měla na palubě portugalská loď, které velel Vicente Sodré, strýc slavného objevitele Vasca de Gamy. Sodré se svým bratrem veleli malé flotile, která měla za úkol patrolovat v oblasti jihozápadní Indie a hlídat tam obchodní stanice. Bratři se ale vzbouřili a dali se na pirátství. V květnu 1503 vyrazili k pobřeží Ománu kvůli nezbytným opravách. Jejich lodi ale potopila bouře a oba bratři nakonec zahynuli.

• Zdroj fotografií: Mearns et al. (2019)