Sušáky na ruce prý šíří tolik bakterií, že představují hrozbu veřejnému zdraví

Poplašení vědci doporučují v nemocnicích zakázat horkovzdušné sušáky na ruce

11.09.2018 - Stanislav Mihulka

Automatický sušák na ruce působí dojmem fajn vynálezu. Kdo by chtěl jít z toalety s mokrýma rukama? Britští vědci ale v roce 2014 přišli se šokujícím zjištěním, že sušáky na ruce jsou vlastně něco jako biologické zbraně, které při sušení nedokonale umytých rukou proudem horkého vzduchu chrlí do okolí ohromná množství bakterií.

Vědci tehdy vycházeli ze svých laboratorních experimentů. Teď se vracejí s výsledky z testů, které uskutečnili v reálném prostředí v nemocnicích. Sušáky rukou testovali ve třech městech – ve svém domovském Leedsu, ve francouzské Paříži a v italském Udine, po dobu celkem 12 týdnů. Porovnávali přitom množství bakterií na toaletách, když byly používány horkovzdušné sušáky na ruce nebo zásobníky s papírovými ručníky.

TIP: Rezistence na antibiotika je stále horší: Spotřeba léků přesto nezadržitelně roste

Výsledky výzkumu hovoří jasně. Horkovzdušné sušáky na ruce způsobí, že v místnosti je mnohokrát více bakterií, než když si lidé osuší ruce papírovými ručníky. V Leedsu to bylo 22krát větší množství, v Paříži 33krát větší, a v Udine dokonce 100krát větší množství bakterií. V místnostech s horkovzdušnými sušáky na ruce přitom bylo také několikanásobně více obávaných multirezistentních bakterií zlatých stafylokoků MRSA. Vědci na základě výzkumu naléhavě doporučují, aby alespoň v nemocnicích byly instalovány pouze papírové ručníky.

University of Leeds