Svět s dusivou atmosférou: Exoplaneta obklopená oxidem uhelnatým

06.12.2017 - Stanislav Mihulka

Výjimečný horký jupiter ze souhvězdí Fénixe má velmi neobvyklou atmosféru

WASP-18b - Atmosféru exoplanety WASP-18b tvoří z velké části oxid uhelnatý

Ve vesmíru teď hledáme světy, které by mohly být obyvatelné pro pozemský život. Některé exoplanety jsou ale jejich pravým opakem. Mezi takové zaručeně neobyvatelné světy patří i WASP-18b.

Exoplaneta WASP-18b ze souhvězdí Fénixe je od nás vzdálená asi 325 světelných let. Jde o horkého plynného obra, jehož hmota asi desetkrát přesahuje naši planetu Jupiter. Svou bílou hvězdu spektrální třídy F oběhne jednou za 23 hodin.

Exoplaneta s oxidem uhelnatým

Když Kyle Sheppard z Goddardova kosmického střediska NASA a jeho tým prozkoumali složení atmosféry planety WASP-18b, tak nevěřili vlastním očím. Ukázalo se, že je to první známá exoplaneta, jejíž svrchní vrstvy atmosféry tvoří oxid uhelnatý a vodní pára tam téměř chybí.

TIP: Exoplaneta WASP-19b: Pekelný svět s titanovou oblohou

Teď víme, že WASP-18b je velmi neobvyklá planeta. Kromě výjimečně dusivé atmosféry také obsahuje asi 300 krát více atomů těžších prvků, nežli ostatní plynní obři. Badatelé se domnívají, že exoplaneta vznikla ve větší vzdálenosti od hvězdy a až časem se dostala do její těsné blízkosti.

Goddard Space Flight Center