Tisíc dolarů za gram: Tolik se platí za vesmírné kamení

23.06.2016 - Lucie Paseková

Kousek horniny za cenu několikanásobně vyšší než je cena zlata? V případě úlomků meteoritu Tissint, který dopadl v červenci 2011 do odlehlých částí Maroka, nic neobvyklého

Cenu určil především závěr vědců, kteří po půlroce zkoumání potvrdili, že hornina pochází z planety Mars. Její vědecká hodnota je tedy nevyčíslitelná. „Pět set nebo šest set dolarů za čerstvý gram, který spadl rovnou z Marsu? Myslím, že to není až tak moc,“ míní Derryl Pitt, jeden z překupníků, kteří využívají zvýšeného zájmu vědců i nadšených sběratelů a prodávají vzácné úlomky meteoritu. „Nejdražší jsou neobvyklé typy,“ potvrzuje Chris Herd z Albertské univerzity.

Cena u některých zajímavých kousků se tak snadno vyšplhá až na tisíc dolarů za gram. Úlomků z povrchu Marsu vědci nemají k dispozici mnoho, zatím žádná kosmická sonda totiž nedopravila z Marsu vzorky zpět na Zemi. Výzkumníci tak mohou pracovat jen s fragmenty meteoritů, zájem o čerstvý materiál je tedy enormní.

Od dopadu k verdiktu

Kolem druhé hodiny ranní místního času 18. července 2011 několik lidí pozorovalo ohnivou kouli v oblasti údolí Uíd Drá východně od Taty v Maroku. Tak popsali vědci objev v časopise Meteoritické společnosti. „Jeden ze svědků uvedl, že nejprve byla žlutá a pak zezelenala a osvětlila celou oblast, než se rozpadla na dvě části. Zazněly dvě rány,“ informoval časopis. Od října pak přibližně 50 kilometrů jihovýchodně od Taty začali nomádi nacházet natavené úlomky asi sedmikilového meteoritu. Nalezené fragmenty Maročané rychle prodali překupníkům a muzea a výzkumné ústavy musely vynaložit značné úsilí i nemalé finanční prostředky, aby nějaký úlomek získaly a mohly ho podrobit důkladnému zkoumání.

V lednu 2012 pak po důkladné analýze vědci z univerzity v Novém Mexiku mohli vynést konečný verdikt: meteorit je skutečně úlomkem rudé planety.

„Uvnitř sklovitého materiálu některých meteoritů je uvězněn atmosférický vzduch. Když je zahřejete a vzduch zachytíte v laboratoři a změříte ho, je stejný jako atmosféra na Marsu, kterou naměřily všechny sondy,“ vysvětlil Carl Agee.

Tissint je pátý

Pádu Tissintu předcházely již čtyři pozorované pády meteoritů z Marsu v letech 1815, 1865, 1911 a 1962. První s názvem Chassigny dopadl roku 1911 v jižní Francii a jeho úlomky jsou podle slov Carla Agee pravděpodobně nejdražší na světě. Meteorit Nakhla, jehož dopad byl pozorován v Egyptě v roce 1911, se neblaze proslavil tím, že jeden z jeho fragmentů údajně zabil psa. Řada dalších nalezených meteoritů pak dopadla na zem nepozorovaně bez očitých svědků.

TIP: Nejvzácnější poklady přírody dražší než zlato a drahé kameny

Úlomky se z Marsu dostaly pravděpodobně po nárazu obrovského meteoru, který je vymrštil takovou rychlostí, že unikly gravitačnímu poli, poté pluly sluneční soustavou a nakonec vstoupily do atmosféry Země. Stáří některých z nich vědci stanovili na více jak miliardu let. Tissint byl podle vědců z Marsu vymrštěn před 700 000 let.

100+1 Speciál: Neuvěřitelná planeta Země