Trio nových francouzských teleskopů bude na obloze lovit cizí světy

25.01.2018 - Stanislav Mihulka

Teleskopy projektu ExTrA cílí na planety červených trpaslíků

ExTrA - V popředí tři teleskopy ExTrA chilské observatoře La Silla

Observatoř ESO La Silla v severní Chile získala tři nové teleskopy. Připojily se k lovu na cizí světy. Budou teď pozorovat záři hvězd a sledovat, zda nepohasla kvůli průchodu planety.

Teleskopy francouzského projektu ExTrA (Exoplanets in Transits and their Atmospheres), z nichž každý má průměr 0,6 metru, mohou pozorovat změny v jasnosti hvězd v mnoha různých vlnových délkách záření. Zaměří se na červené trpaslíky, protože se u nich dobře hledají planety a odborníci u nich očekávají hodně planet podobných Zemi.

Pozorování teleskopy ExTrA

Tato metoda pozorování je poněkud odlišná od již existujících tranzitních a fotometrických metod a zahrnuje pozorování v různých barvách, při němž teleskopy provádějí korekci obrazu kvůli průchodu záření zemskou atmosférou.

TIP: Nový teleskop má pátrat po životě na planetě Proxima b

Teleskopy projektu ExTrA pozorují hvězdné systémy s takovou přesností, že to umožní zachytit i planety velikosti naší Země. Projekt se přitom nesoustředí jenom na hledání exoplanet, ale také na výzkum jejich atmosfér.

• Zdroj fotografií: ESO/Emmanuela Rimbaud