Tropické cyklóny fungují jako gigantické tepelné pumpy, které ohřívají široké okolí

12.11.2022 - Stanislav Mihulka

Devastující tropické cyklóny kromě vichrů, bouří a záplav rovněž výrazně oteplují postiženou oblast. Doposud přehlížený fenomén představuje riziko pro oběti přírodních katastrof i pro záchranáře...

<p>Hurikán Fiona na snímku z Mezinárodní vesmírné stanice, nad Atlantským oceánem severně od Portorika. V popředí se rýsuje kosmická loď Sojuz MS-22 připojená k modulu Prichal.<em> (foto: NASA, CC BY 4.0)</em></p>

Hurikán Fiona na snímku z Mezinárodní vesmírné stanice, nad Atlantským oceánem severně od Portorika. V popředí se rýsuje kosmická loď Sojuz MS-22 připojená k modulu Prichal. (foto: NASA, CC BY 4.0)

Mezi letošním 14. a 28. zářím zasáhl západní Atlantik mohutný a ničivý hurikán 4. kategorie, který dostal jméno Fiona. Zanechal po sobě nejméně 31 mrtvých a škody ve výši téměř 3 miliard dolarů (téměř 70 miliard Kč), od francouzského zámořského departamentu Guadeloupe až po Kanadu. Nejvíce postiženo bylo Portoriko.

Tři dny poté, co Fiona zdevastovala Portoriko, předpověděli meteorologové extrémní „pocitovou teplotu“ (anglicky heat index), kterou lze odvodit z relativní vlhkosti a teploty vzduchu. Dosahovala až k 43 °C. Nejde přitom o výjimku – po tropických cyklónách, jako jsou hurikány, tajfuny nebo cyklóny prakticky vždy následují podstatně zvýšené teploty.

Bouřlivé ohřívání počasí

Potvrzuje to i nová studie publikovaná v časopisu Geophysical Research Letters, kterou vedl Zackry Guido z Arizonské univerzity. Klimatičtí vědci v ní dospěli k závěru, že průchod cyklóny ohřeje celou oblast až o více než 5 °C nad průměrnou teplotu. Autoři studie zdůrazňují, že jde o spíše konzervativní odhad, a že v některých případech může docházet ještě k vyšším nárůstům teplot.

Tropické cyklóny jsou masivní tepelné pumpy, které přesouvají teplo na velké vzdálenosti v prostoru. Zároveň způsobují značné škody, které často zahrnují infrastrukturu a rozvodné sítě. Tato kombinace je často velmi nebezpečná pro zdraví a životy zasažených lidí, protože ti mají jen velmi omezené možnosti, jak čelit vedru,“ uvádí Zackry Guido, ředitel mezinárodních programů AIRES a vedoucí studie.

Tropické cyklóny často způsobují rozsáhlé škody, především kvůli silným vichrům, zuřivým bouřím nebo intenzivním lijákům a záplavám. Extrémní teploty ale představují doposud spíše přehlížené riziko, jehož vliv se postupně zvyšuje kvůli globálnímu oteplování. Vysoké tepoty navíc mohou trvat řadu dní a působí v širokém okolí, nejen v místech přímo zasažených bouří.

TIP: Z hurikánu Harvey napršelo tolik vody, že došlo k poklesu zemské kůry

Větší počet extrémních faktorů, které působí prakticky současně, může ještě dále zhoršovat situaci při těchto přírodních katastrofách a komplikovat záchranné práce,“ zdůrazňuje Guido. „Například pro zdravotníky a lékaře je extrémní horko velmi nepříznivou komplikací, které ovlivňuje jak stav postižených lidí, tak i práci záchranářů. Výsledky našeho výzkumu ukazují, že do přípravy opatření při tropických cyklónách by mělo být zahrnuto i riziko související se zvýšenou teplotou.