Tvůrce největšího letounu světa Stratolaunch má vážné problémy

06.06.2019 - Stanislav Mihulka

Po smrti svého zakladatele Paula Allena je osud společnosti Stratolaunch Systems ve hvězdách...

<p>Vzlétne ještě někdy Pták Noh?</p>

Vzlétne ještě někdy Pták Noh?

Není to tak dávno, co celý svět obdivoval obří letoun „Roc“ společnosti Stratolaunch Systems, když vzlétl ke svému prvnímu letu. Mnozí si již představovali, jak Pták Noh jako létající kosmodrom vypouští na oběžnou dráhu malé nosné rakety. S takovým sněním je teď ale možná konec.

Na veřejnost totiž unikly zprávy, podle nichž společnost Stratolaunch, která ještě nedávno plánovala posílat do vesmíru satelit i lidskou posádku, brzy ukončí svoji činnost. Agentura Reuters citovala čtyři anonymní zdroje, podle kterých je konec takřka na spadnutí. Společnost Stratolaunch nicméně ve své reakci tvrdí, že jejich operace nadále pokračují.

Smrt zakladatele

Stratolaunch vznikl v roce 2011, kdy společnost založil spoluzakladatel Microsoftu a vesmírný nadšenec Paul Allen. Miliardář a filantrop ale loni v říjnu ve věku 65 let zemřel. Jeho sestra Jody Allen, která vede mateřskou společnost Stratolaunchu Vulcan Inc. a je správkyní nadace Paul G. Allen Trus, se prý rozhodla z tohoto byznysu vycouvat.

TIP: Soukromá společnost Stratolaunch poprvé vzlétla s největším letounem světa

Podle zmíněných anonymních zdrojů se Jody Allen rozhodla nechat Ptáka Noha vzlétnout, aby tím uctila památku svého bratra. Paul Allen by byl nepochybně nadšený, kdyby viděl, že gigantický nosný letoun funguje, a že dokáže letět. Co ale teď bude s Ptákem Nohem dál, to je podle všeho ve hvězdách.

• Zdroj fotografií: Stratolaunch