Účinky kofeinu na včelí paměť: Když včely letí „na kávičku“

Vědci zjistili, že kofein má na včely podobný účinek jako na člověka – zlepšuje paměť. Včely přitom látku najdou i jinde než v kávovníku, kde je v každém květu obsaženo stejné množství kofeinu jako v šálku instantní kávy

22.04.2019 - Zuzana Teličková

V nižších koncentracích je kofein přítomen i v květech některých citrusů, které se právě s jeho pomocí snaží přilákat opylovače. Díky kofeinu si včely lépe zapamatují vůni květu a jeho umístění. „Zapamatovat si charakteristické rysy jednotlivých květin je pro včely náročné vzhledem k rychlosti, s níž přelétávají od jednoho květu k druhému,“ vysvětluje vedoucí studie Geraldina Wrightová z Newcastle University. Zároveň dodává, že včely, které opylovaly kofeinem obohacený nektar, mají tendence vyhledávat další podobné rostliny, což vede k jejich důkladnějšímu opylení. Kofein je tedy výhodný pro obě strany – včele pomůže vylepšit opylovací schopnosti a rostlině zajistí věrného opylovače, který se postará o její rozmnožování.

Efekt kofeinu na dlouhodobou paměť včel je výrazný – díky němu si třikrát víc včel dokázalo vůni květů zapamatovat po dobu následujících 24 hodin a dvakrát více včel si stejnou vůni pamatovalo ještě po třech dnech. Ke změně elektrického pole při dosednutí včely na květ se tak přidává další ze způsobů, jimiž květiny se včelami komunikují a usnadňují jim práci.

TIP: Neznámá rizika kávy: Jak oblíbený horký nápoj ovlivňuje náš organismus

„Na této studii vidíme základní mechanismy působení kofeinu na náš mozek,“ upozorňuje Wrightová. „Co zde pozorujeme u včel, vysvětluje, proč lidé pijí tolik kávy ve chvíli, kdy se potřebují něco naučit.“

Spoluautorka studie Julie Mustardová ze Státní univerzity v Arizoně komentuje výzkum slovy: „Když se podíváme na složení buněk, bílkovin a genů, zjistíme, že lidský a včelí mozek pracují velmi podobně. Včelu tedy můžeme použít jako model ke zkoumání efektu kofeinu na náš mozek a naše chování.“