Umělá inteligence vylepšila slavný snímek supermasivní černé díry

Nová metoda PRIMO s algoritmy strojového učení umožnila efektivnější zpracování dat slavného snímku černé díry M87*

17.04.2023 - Stanislav Mihulka

Vědci i příznivci vesmírných objevů nedávno oslavili dvouleté výročí zveřejnění jednoho z nejvýznamnějších snímků v dějinách astronomie i celé vědy. 10. dubna 2019 tým virtuálního radioteleskopu Event Horizon Telescope (EHT) představil světu první snímek v historii, který přímo zobrazuje bezprostřední okolí supermasivní černé díry, v tomto případě M87*.

Astrofyzička Lia Medeirová z výzkumného centra Institute for Advanced Study v americkém Princetonu a z týmu teleskopu EHT se svými spolupracovníky použila novou metodu s algoritmy strojového učení a zpracovala původní data teleskopu Event Horizon Telescope. Badatelé tím získali nový, výrazně ostřejší pohled na materiál, který zběsile krouží kolem supermasivní černé díry M87*. Jejich výzkum publikoval odborný časopis Astrophysical Journal Letters.

Detailnější snímek vesmírného extrému

Vylepšený snímek okolí černé díry není jen estetickou záležitostí. Vědci získali detailnější obraz tohoto extrémního prostředí, což vylepší vědecké analýzy a výpočty. „S naší novou umělou inteligencí PRIMO, která využívá algoritmy strojového učení, jsme dosáhli doposud největšího rozlišení, co je v možnostech našich přístrojů a metod,upřesnila Medeirová.

Vlevo původní snímek supermasivní černé díry M87*, vpravo snímek vylepšený inteligencí PRIMO.

Bohužel stále platí, že nemůžeme studovat černé díry z bezprostřední blízkosti,“ pokračuje Medeirová. „Proto hrají v porozumění černým dírám kritickou roli detaily snímků těchto podivuhodných objektů, které pořídíme z velké dálky. Detaily na snímku černé díry M87* jsou teď tak ostré, že to bude mít velký vliv na naše teoretické modely a výpočty.

TIP: Velký úspěch pro vědu: První detailní snímek supermasivní černé díry

Mateřská galaxie supermasivní černé díry, o níž je řeč, tedy Messier 87 (M87), je od nás vzdálená přibližně 55 milionů světelných let. Její supermasivní černá díra byla vybrána jako první zásadní cíl pozorování teleskopu EHT, protože je relativně blízko a s hmotností asi 6,5 miliard Sluncí natolik gigantická, že šlo o solidní záruku pořízení dostatečně podrobného snímku.