Unikátní objev odhalil nejbližší „dvojité“ kvasary

09.04.2021 - Stanislav Mihulka

Náročná pozorování přinesla objev dvou vzácných dvojitých kvasarů, které se nacházejí ve vzdálenosti přes 10 miliard světelných let od nás

<p>Vizualizace přízračně vyhlížející galaxie s dvojitým kvasarem.</p>

Vizualizace přízračně vyhlížející galaxie s dvojitým kvasarem.

Když se supermasivní černá díra v centru galaxie dostane k opravdu vydatné „potravě“, v některých případech se extrémně rozzáří a vytvoří kvasar. Pro supermasivní černé díry je výtečnou příležitostí ke krmení splývání galaxií, které promísí kosmický plyn a prach. Výjimečně se stává, že supermasivní černé díry splývajících galaxií vstoupí do stádia kvasaru ještě předtím, než samy splynou do jediné černé díry. Tak se zrodí „dvojitý“ kvasar.

Podle toho, co vidíme ve vzdáleném vesmíru, jsou dvojité kvasary velice vzácné. Jeden dvojitý kvasar připadá na zhruba tisícovku obyčejných „single“ kvasarů. Yue Shen z americké University of Illinois at Urbana-Champaign tvrdí, že najít dvojitý kvasar je jako najít jehlu v kupce sena. Shenovi a jeho kolegům se to ale podařilo.

Nejbližší dvojité kvasary

Objevili hned dva dvojité kvasary, což je pozoruhodný výkon, který je zároveň ověnčený rekordem. Představují totiž nejbližší dvojité kvasary, jaké jsme zatím našli. I tak ale jejich záření letělo k Zemi více než 10 miliard let. Vzdálenost mezi kvasary v těchto dvojicích je vždy jen pár tisíc světelných let. Dvojité kvasary po určité době pravděpodobně zanikají, splynutím do jediné veliké supermasivní černé díry.

TIP: Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvasaru, široký jako celá galaxie

Nebylo to jednoduché. Pro objev těchto dvojitých kvasarů byla nutná pozorování vesmírných i pozemních observatoří, včetně Hubbleova vesmírného dalekohledu, observatoře Gaia, pozorování Sloanovy prohlídky oblohy Sloan Digital Sky Survey, a také teleskopu Gemini North Telescope.