Utajovaný rekordman: Americký vojenský raketoplán je ve vesmíru už 720 dnů

02.09.2019 - Stanislav Mihulka

Mise Orbital Test Vehicle 5 raketoplánu Boeing X-37B probíhá již déle než 720 dní. Jde o nový rekord a skvělý úspěch tvůrců a operátorů raketoplánu

<p>Raketoplán X-37B po úspěšném přistání v roce 2014</p>

Raketoplán X-37B po úspěšném přistání v roce 2014

Snad o žádném kosmickém plavidle se tak hodně mluví a zároveň tak málo ví. Bezpilotní raketoplán amerického letectva Boeing X-37B překonal 26. srpna 2019 rekordní délku svého pobytu ve vesmíru. Během předešlé mise OTV-4, která probíhala od 20. května 2015 do 7. května 2017, strávil na oběžné dráze celkem 717 dní a 20 hodin.

Teď už si utajovaný raketoplán na misi, která nese označení OTV-5, píše nový rekord. Od startu 7. září 2017 už uplynulo více než 720 dní. Jak obvykle je tajné, kdy se zase solární energií poháněný raketoplán vrátí na Zemi. Prakticky jisté je jenom to, že až k tomu dojde tak X-37B přistane na přistávací dráze jako letoun a připomene tak zašlou slávu amerických raketoplánů.

Rekordní tajná mise

Takto dlouhé vesmírné mise jsou ve skutečnosti velkým úspěchem tvůrců a operátorů raketoplánu. Původně byl totiž postaven pro orbitální mise v délce maximálně 270 dní. Navzdory velkému utajování je již jasné, že se tento program americkému letectvu rozhodně povedl.

TIP: 700 dnů: Tajný americký raketoplán X-37B pokračuje v rekordní misi

Detailní průběh mise Orbital Test Vehicle 5 je samozřejmě opět tajný. Podle obecných informací U. S. Air Force je primárním úkolem raketoplánu X-37B testovat rozmanité technologie kosmických plavidel pro opakované lety do vesmíru. O konkrétních experimentech se hodně spekuluje. Mluví se například o tom, že by raketoplán mohl testovat kontroverzní pohon EM Drive či zbraňové systémy anebo provádět výzvědné operace. Jakékoliv konkrétní důkazy ale scházejí.

• Zdroj fotografií: Boeing