V Botswaně objevili úlomek meteoritu, který před pár dny explodoval

12.07.2018 - Stanislav Mihulka

Náročné pátrání mezi lvy, slony a hady přineslo první úspěch

<p>Pátrací tým ukazuje na první objevený úlomek meteoritu</p>

Pátrací tým ukazuje na první objevený úlomek meteoritu

Chráněné území Central Kalahari Game Reserve v jihoafrické Botswaně se stalo místem nálezu prvního úlomku meteoritu, který 2. července 2018 explodoval nad jižní Botswanou. Explozi přitom zaregistrovali lidé v Botswaně i v okolních zemích.

Exploze meteoritu byla posledním dějstvím krátkého příběhu asteroidu 2018 LA z Apollonovy skupiny. Tento několikametrový asteroid o hmotnosti 25 až 35 tun byl objeven při pozorování programu Catalina Sky Survey Arizonské univerzity, pouhých osm hodin předtím, než vletěl do atmosféry Země. Pár sekund po vstupu do atmosféry tento meteorit explodoval.

Pátrání v africké divočině

Podle Petera Jenniskense, experta SETI Institute v Kalifornii bylo obtížné určit, kde přesně vlastně k explozi meteoritu došlo. Vědci museli analyzovat videozáznamy a další údaje z různých míst v Africe. Pak museli vzít v úvahu působení větru, který ovlivnil dopad malých úlomků meteoritu. Podle výpočtů se úlomky o celkové váze několika kilogramů rozptýlily na ploše asi 200 kilometrů čtverečních, v divočině se lvy, slony a hady.

TIP: Lunární meteorit objevený v Africe přináší důkazy o ledu na Měsíci