Lunární meteorit objevený v Africe přináší důkazy o ledu na Měsíci

07.05.2018 - Stanislav Mihulka

Meteorit NWA 2727 potvrzuje přítomnost vody u povrchu Měsíce. Budoucí kolonisté mají důvod k optimismu

<p>Lunární meteorit NWA 2727</p>

Lunární meteorit NWA 2727

V poslední době si konečně děláme zálusk na kolonizaci Měsíce. Co tam ale kolonisté najdou, až tam přiletí? Pokud by tam byl vodní led, bylo by to skvělé, neboť voda je pro kolonie zásadní surovinou. NASA dokonce před časem nechala na Měsíc spadnout kosmickou loď, aby zjistila, jak to s vodou na Měsíci je.

Debaty o dostupnosti vody na Měsíci teď rozvířil nový objev japonských vědců. Masahiro Kayama z Tohoku University a jeho spolupracovníci prostudovali 13 lunárních meteoritů, objevených v severozápadní Africe, a v jednom z nich našli moganit.

Moganit a voda na Měsíci

Moganit je specifická forma oxidu křemičitého, která podle našich znalostí vzniká jen a pouze v zásadité vodě. Odborníci se teď dohadují, co to vlastně přesně znamená. Důkazy prý přesvědčivě ukazují, že moganit z meteoritu vznikl na Měsíci a nikoliv až během cesty na Zemi. Zároveň se zdá, že voda asi nebude na povrchu Měsíce nijak běžná, když moganit obsahoval jenom 1 meteorit ze 13.

TIP: Dobrá zpráva: Na budoucí kolonisty čekají na Měsíci ohromné zásoby vody

Na druhou stranu, pro kolonizaci našeho souputníka nepotřebujeme, aby pod povrchem Měsíce byl celý ohromný zmrzlý oceán. Podle vědců úplně postačí, pokud na Měsíci tu a tam narazíme na podpovrchové kapsy s vodním ledem.

• Zdroj fotografií: Masahiro Kayama a M. Sasaoka / SASAMI-GEO-SCIENCE