V hloubi Velké rudé skvrny na Jupiteru se nachází spousta vody

Pozorování pozemních observatoří potvrzují, že přinejmenším v atmosféře Jupiteru je velké množství vody

06.09.2018 - Stanislav Mihulka

Jupiter je největší planetou Sluneční soustavy a tvoří ho ohromné množství hmoty. Stále však spolehlivě nevíme, z čeho se tento plynný obr vlastně skládá. Právě to je jedním z klíčových úkolů americké meziplanetární sondy Juno – prozkoumat složení Jupiteru.

Podle nedávného objevu to teď vypadá, že na Jupiteru mohla být spousta vody. Astronomové pozorovali Velkou rudou skvrnu v atmosféře Jupiteru pozemními observatořemi a hledali tam známky přítomnosti chemických prvků a sloučenin. Když studovali oblaka v hloubi Velké rudé skvrny v oblasti infračerveného záření, našli v nich vodu a oxid uhelnatý.

Voda na Jupiteru

Z výsledků pozorování vyplývá, že by na Jupiteru mělo být několikrát více kyslíku, než je na Slunci. To potvrzuje dřívější teoretické modely, které ukazovaly, že by na Jupiteru mělo být množství vody. Sonda Juno teď detailně zkoumá atmosféru Jupiteru do velké hloubky a měla by přítomnost velkého množství vody potvrdit nebo případně vyvrátit.

TIP: Americká sonda Juno pořídila nejlepší snímky Velké rudé skvrny na Jupiteru

Podle vedoucího výzkumu Gordona Bjorakera z Goddardova kosmického střediska NASA dává přítomnost spousty vody na Jupiteru smysl. Jupiterovy měsíce jsou z podstatné části tvořeny vodním ledem. Bylo by zvláštní, kdyby na Jupiteru samotném žádná voda nebyla.

NASA’s Goddard Space Flight Center