V pořadí pátá mise utajovaného amerického raketoplánu trvá již 600 dní

Pátá mise tajného experimentálního raketoplánu Boeing X-37B je v plném proudu

03.05.2019 - Stanislav Mihulka

Experimentální raketoplán amerického letectva Boeing X-37B je stejně utajovaný, jako populární. Intenzivně létá do vesmíru a již tam strávil velmi dlouhou dobu. Teď je na své oficiálně páté misi, která nese označení Orbital Test Vehicle 5 (OTV-5). A jak je již dobrým zvykem, program raketoplánu na této misi je naprosto tajný.

Dne 30. dubna 2019 zahájil tento vojenský raketoplán již sedmou stovku dní mise OTV-5 na oběžné dráze. Podle oficiálních vyjádření US Air Force se raketoplán X-37B věnuje jednak testování technologií pro opětovně použitelné kosmické lodě, a pak také různým experimentům, které pak následně vyhodnocují odborníci na Zemi.

Experimentální raketoplán X-37B

Americké letectvo má minimálně dva stroje X-37B, oba dva vyrobené Boeingem. Každý raketoplán je dlouhý 8,8 metru, vysoký 2,9 metru a jeho křídla mají rozpětí téměř 4,6 metru. Solární energii poháněný raketoplán má k dispozici nákladní prostor, jehož velikosti zhrubu odpovídá nákladnímu prostoru dodávky.

TIP: 700 dnů: Tajný americký raketoplán X-37B pokračuje v rekordní misi

Přestože mise OTV-5 trvá již déle než 600 dní, ještě zdaleka není nejdelší z misí pozoruhodného raketoplánu. Předchozí mise OTV-4 totiž začala 20. května 2015 a skončila 7. května 2017. Trvala tedy 718 dní. Pokud US Air Force dodrží tradici, tak by mise OTV-5 měla být delší, než mise předchozí. V takovém případě bude raketoplán kroužit kolem Země a věnovat se svým tajným záležitostem ještě hodně dlouho.

United Launch Alliance/Boeing