Vědci izolovali DNA původce Velkého moru ze zubů koster obětí v Londýně

13.09.2016 - Stanislav Mihulka

V zubech lidí zabitých morem přetrvala DNA morových bakterií

Vykopávky v Liverpool Street -<p>Kosti obětí Velkého moru v masovém hrobě, Liverpool Street, Londýn</p>
Vykopávky v Liverpool Street -

Kosti obětí Velkého moru v masovém hrobě, Liverpool Street, Londýn

V letech 1665 a 1666 zasáhla Londýn historicky poslední vlna dýmějového moru, známá jako Velký mor. Zahynulo asi 100 tisíc lidí, zhruba jedna čtvrtina tehdejších obyvatel Londýna.

Původcem moru je dobře známá bakterie Yersinia pestis. Až doposud jsme ale neměli k dispozici DNA přímo těch bakterií, které se podílely na Velkém moru. Mor zabíjel rychle a většinou nezanechával DNA v kostech nakažených.

Vědci nedávno prozkoumali pozůstatky celkem dvaceti obětí Vekého moru, objevených v masovém hrobě v londýnské ulici Liverpool Street. Zaměřili se přitom na jejich zuby, které podle badatelé mohou fungovat jako „časové schránky“ pro uchování DNA z minulých časů.

TIP: 6000 let Černé smrti: Mor je dvakrát starší, než jsme si mysleli

V zubech pěti obětí badatelé skutečně objevili DNA bakterií, které byly součástí Velkého moru. Výzkum koster z masového hrobu tím ale nekončí. Vědci doufají, že pomocí izotopových analýz zjistí leccos zajímavého o životě tehdejších lidí.

New Atlas, Museum of London Archaeology