Vědci objevili obří planetu, která by teoreticky vůbec neměla existovat

07.12.2022 - Stanislav Mihulka

Nedávno objevená exoplaneta HD-114082b vykazuje podivné parametry a podle současných teorií by vůbec neměla existovat

<p>Vizualizace mladé exoplanety HD 114082 B, obíhající svou mateřskou hvězdu jednou za 110 dnů. <em>(ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)</em></p>

K dnešnímu dni známe 5 284 potvrzených exoplanet, nacházejících se ve 3 899 planetárních systémech. I při tak velkém počtu ale astronomové až nepříjemně často narazí na světy, které se zcela vymykají našim dosavadním zjištěním a teoretickým modelům. Rozhodně to platí i pro velmi mladého plynného obra HD-114082b, který nápadně vybočuje z našich teorií o vzniku planet. Stručně řečeno, je mnohem těžší, než by měl vzhledem ke svému věku být.

Když Olga Zakhozhayová z německého Institutu Maxe Placka pro astronomii a její spolupracovníci proměřili parametry exoplanety HD-114082b, zjistili, že je zhruba stejně velká jako náš Jupiter, ale zároveň je osmkrát hmotnější. Její hustota je dvojnásobná než hustota Země! „Vzhledem k tomu, že jde o velmi mladou hvězdu, její hustota by měla být přinejmenším dvakrát až třikrát nižší,“ upozorňuje Zakhozhayová.

Příliš hustý plynný obr

Exoplaneta HD-114082b krouží kolem hvězdy, která je od Sluneční soustavy vzdálená asi 300 světelných let. Je velice mladá – vznikla přibližně před 15 miliony let a představuje jednu z nejmladších exoplanet, na které jsme doposud narazili. Nejasnosti kolem této exoplanety ukazují, že vzniku a vývoji planet ještě stále úplně nerozumíme.

Velikost a hmotnost exoplanety HD-114082b jsou takové, že by s vysokou pravděpodobností nemělo jít o extrémně velkou superzemi. Odborníci v dnešní době považují za horní limit pro terestrické planety velikost trojnásobku Země a hmotnost 25 Zemí. HD-114082b by tedy (vzhledem ke své velikosti) určitě měla být plynným obrem. Není ale jasné, jak mohla vzniknout…

„Myslíme si, že plynní obři vznikají dvěma různými způsoby,“ vysvětluje Ralf Launhardt z týmu autorů. „Oba se přitom odehrávají v protoplanetární disku plynu a prachu kolem mladé hvězdy.“ Astronomové o nich mluví jako o „chladném startu“ a „horkém startu“. Chladný start spočívá v postupném slepování materiálu, zatímco horký start vychází z nestability v disku a jeho lokálního zhroucení do podoby zárodku planety. Parametry exoplanety HD-114082b ovšem neodpovídají ani jednomu z těchto modelů. Velikost a hmotnost exoplanety více odpovídají scénáři chladného startu, na svou velikost je ale extrémně hustá. Podle vědců to značí, že má exoplaneta HD-114082b neobvykle silné jádro, nebo se děje něco jiného.

TIP: Plynný obr v mladém planetárním systému je úplně jinde, než by měl být

Exoplaneta HD-114082b je jednou ze tří exoplanet, o kterých víme, že jsou mladší než 30 milionů let a zároveň u nich máme data o jejich velikosti a hmotnosti. Všechny tři se ale zdají být v rozporu s dosavadními modely vzniku plynných obrů. „Zatím je příliš brzy na opuštění teorií horkého startu. Vše, co můžeme zatím říci je, že stále ještě příliš nerozumíme vzniku obřích planet,“ uzavírá astronom Ralf Launhardt z Institutu Maxe Plancka pro astronomii.