Vědci objevili obří vlákno kosmické pavučiny: Měří nejméně 50 milionů světelných let

21.12.2020 - Stanislav Mihulka

Nový rentgenový teleskop eROSITA si připsal další úspěch, v podobě rekordně dlouhého vlákna kosmické pavučiny

<p>Snímek systému Abell 3391/95 ve viditelné oblasti</p>

Snímek systému Abell 3391/95 ve viditelné oblasti

Z hlubokého vesmíru na nás svítí vzdálené galaxie a kupy galaxií. Nejsou ale jen tak rozházené v prázdnotě. Jsou navěšené na vláknech nezměrné kosmické pavučiny z mezigalaktického horkého plynu, která opřádá celý vesmír. Tato vlákna se přitom táhnou vesmírným prostorem na neuvěřitelné vzdálenosti.

Tým německých astronomů, který vedl Thomas Reiprich z Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, teď vystopoval vlákno kosmické pavučiny o délce 50 milionů světelných let. Tak velké vlákno jsme zatím ještě neviděli. Vlákna kosmické pavučiny jsou přitom nejen enormně velká, ale i nesmírně řídká. Zřejmě obsahují jen asi 10 částic na metr krychlový prostoru. To je mnohem prázdnější vakuum, než jaká dokážeme vytvořit na Zemi.

Excelentní eROSITA

Přesto máme k dispozici přístroje, kterými dokážeme detekovat i tak řídkou hmotu na nesmírnou vzdálenost. Německý tým k tomu využil nový rentgenový teleskop eROSITA, který pracuje na palubě vesmírné observatoře Spektr-RG. Jeho výhodou je, že zabírá relativně velkou část oblohy s úžasným rozlišením, což mu dovoluje pozorovat i velmi velké struktury.

TIP: Astronomové objevili galaxie polapené v síti superhmotné černé díry

Reiprich s kolegy pozorovali soustavu tří kup galaxií, označovanou jako Abell 3391/95. Ta je od nás vzdálená asi 700 milionů světelných let. Snímky teleskopu eROSITA mají takové rozlišení a jsou natolik kvalitní, že jsou na nich patrné kupy galaxií i jednotlivé galaxie, ale i vlákna kosmické pavučiny mezi nimi. Badatelé naměřili 50 milionů světelných let, prý to ale nemusí být konečná délka vlákna. Možná totiž zatím pozorovali jen jeho část.