Vědci objevili osamocenou neutronovou hvězdu v sousední galaxii

09.04.2018 - Martin Reichman

<p>Modrá skvrna uprostřed červeného prstence je osamocená neutronová hvězda se slabým magnetickým polem – první objekt svého druhu pozorovaný mimo naši Galaxii.</p>

Nové snímky získané dalekohledem VLT v Chile a dalšími teleskopy odhalují bohatou oblast plnou hvězd a zářících plynných oblaků, která se nachází v Malém Magellanově oblaku – jedné z nejbližších sousedních galaxií. Mezi filamenty plynu, které jsou pozůstatkem 2 000 let staré supernovy, se astronomům podařilo identifikovat obtížně zachytitelný hvězdný objekt - osamocenou neutronovou hvězdu.

Pátrání po nepolapitelném objektu

Vědci si povšimli, že střed prstence se nápadně shoduje se zdrojem rentgenového záření, označovaného jako p1, který se podařilo zaznamenat již před řadou let. Povaha tohoto objektu však zůstávala záhadou. Především nebylo jasné, zda se nachází v prostoru pozorovaných pozůstatků po explozi supernovy nebo až za nimi. Teprve na základě sledování prstence plynu se vědcům podařilo prokázat, že tento útvar takřka dokonale obkružuje zdroj p1. Potvrdilo se tak, že p1 skutečně leží ve stejné oblasti jako pozůstatky supernovy.

Předpokládá se, že osamocené neutronové hvězdy se slabým magnetickým polem – objekty o průměru sotva deset kilometrů, ale hmotnější než Slunce – se ve vesmíru vyskytují poměrně hojně. Je však velmi obtížné je najít, protože se dají pozorovat pouze v oboru rentgenového záření. Fakt, že se podařilo odhalit skutečnou povahu objektu p1 jako neutronové hvězdy na základě optických pozorování ve viditelné oblasti spektra, je proto zcela mimořádným výsledkem.

Evropská jižní observatoř | ESO