Vědci slibují, že s novou detekční metodou zdvojnásobí počet objevených černých děr

16.12.2016 - Stanislav Mihulka

Hledání gravitačních mikročoček v oblasti rádiových vln by mohlo přinést objevy nových černých děr

Černá díra -<p>Objevíme teď více černých děr?</p>
Černá díra -

Objevíme teď více černých děr?

Výzkumníci Univerzity ve Waterloo v kanadském Ontariu vyvinuli metodu, s jejíž pomocí bude možné během pouhých dvou let zhruba zdvojnásobit počet známých černých děr hvězdné velikosti. Ten zatím není nijak oslnivý.

Hledání neviditelného

Černé díry pohltí úplně vše včetně světla, takže jsou doopravdy černé. Zároveň nijak znatelně nezáří a v tmavém vesmíru se proto neobyčejně špatně hledají. Prvním přímým důkazem jejich existence bylo až nedávné zachycení gravitačních vln na detektoru LIGO.

Astronomové Avery Broderick a Mansour Karami předpokládají, že se jim povede objevit přibližně 10 nových černých děr ročně. Při jejich hledání chtějí zkombinovat dva standardní nástroje současné astrofyziky – gravitační mikročočkování a interferometrii rádiových vln.

Když se jinak neviditelná černá díra shodou okolností ocitne ve vesmíru mezi námi a nějaký zdrojem záření, například hvězdou, tak svou gravitací ohne světelné paprsky hvězdy, takže máme dojem, že se hvězda zjasnila.

TIP: Světlo a gravitační iluze: Jak funguje gravitační čočka

Potíž je v tom, že i pro naše největší teleskopy je velice obtížné takové gravitační mikročočkování pozorovat v oblasti viditelného světla. Broderick s Karamim proto chtějí gravitační mikročočkování hledat pomocí radioteleskopů v oblasti rádiových vln.

University of Waterloo