Vědci vytvořili repliku moře Saturnova měsíce: Pomůže jim při přípravě misí

14.02.2018 - Stanislav Mihulka

Aby uspěli průzkumní roboti na Saturnově měsíci Titanu, budou trénovat v simulovaných podmínkách na Zemi

Plavidlo pro Titan -<p>Jaký stroj by mohl uspět v extrémním prostředí Saturnova měsíce Titanu?</p>
Plavidlo pro Titan -

Jaký stroj by mohl uspět v extrémním prostředí Saturnova měsíce Titanu?

Zraky vědců a inženýrů se upírají na podivuhodný žlutý měsíc Saturnu Titan. Je to zmrzlý svět plný organických látek a my bychom ho moc rádi prozkoumali. Než ale vypravíme do tak extrémního prostředí průzkumné roboty, tak bychom si je měli vyzkoušet tady na Zemi.

Průzkumníci pro Titan

Ian Richardson z Washingtonské Státní univerzity a jeho tým postavili experimentální komoru, kterou naplnili kapalným metanem a etanem. V komoře tak dokázali napodobit podmínky prostředí na Titanu, včetně teploty kolem mínus 180 °C s tlakem čtyř atmosfér.

Podle Richardsona to není zrovna nejpřátelštější prostředí. Tím spíše by ale badatelé měli otestovat připravované roboty, jak v takových podmínkách obstojí. NASA pracuje na ponorce pro Titan a mluví se i o dronu, který by létal na mrazivými moři.

TIP: V mořích na Titanu si nejspíš nezasurfujeme: Zdejší vlny prý nestojí za řeč

První výsledky experimentů v experimentální komoře ukazují, že teplo z ponorky může vést ke tvorbě bublin dusíku, což bude komplikovat pohyb ponorky, její manévrování i pozorování okolí kamerami a senzory. Příjemným překvapením naopak bylo zjištění, že v mořích Titanu se zřejmě netvoří ledovce.

Washington State University