Velkolepé marsovské ohlédnutí: Pět a půl roku dlouhá mise roveru Curiosity

05.02.2018 - Martin Reichman

<p>Selfie snímek roveru Curiosity na hřebenu Vera Rubin.</p>

Selfie snímek roveru Curiosity na hřebenu Vera Rubin.

Curiosity Málokdo si dnes vzpomene na sedm minut hrůzy, které vědci zodpovědní za projekt Curiosity prožili před více než pěti lety, 6. srpna 2012. Sedm minut očekávání, zahrnujících vstup do atmosféry Marsu, sestup na jeho povrch a finální přistání Curiosity zvládl a vydal se tak vstříc své neuvěřitelné misi.

Vesmírná sonda amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) přistála v kráteru Gale, od té doby ale robotické vozítko urazilo kus cesty. Konkrétně 18 kilometrů na hřeben Vera Rubin, který je pojmenován po věhlasné americké astronomce.

Pět a půl roku na rudé planetě

Takzvaný impaktní kráter Gale má v průměru 154 kilometrů a vznikl před 3,5 až 3,8 miliardami let. Jako impaktní astronomové označují ty krátery, které vznikly po dopadu jiného vesmírného tělesa. Aby se Curiosity na okraj kráteru Gale vyšplhal, musela překonat výškový rozdíl 327 metrů.

„Přestože Curiosity nepřetržitě stoupal pět let, je to vůbec poprvé, co se můžeme ohlédnout zpět za celou naší misí. Z našeho výběžku na hřebenu Vera Rubin jsou vidět rozsáhlé pláně, které se rozprostírají až k severnímu pohoří kráteru Gale,“ uvedl k snímkům pořízeným 25. října loňského roku vědecký vedoucí mise Ashwin Vasavada. Díky extrémně řídké atmosféře je na snímcích možné vidět i horu vzdálenou 80 kilometrů od vozítka.

Panoramatický výhled odhaluje v celé své kráse strastiplnou pouť roveru Curiosity – od jeho přistání v kráteru Gale přes Yellowknife Bay, kde odhalil ložiska jílu a dalších nerostů, dále přes Darwin, Cooperstown a oblast pojmenovanou Kimberley. Další zastávkou byly tmavé migrující písky v Namib Dune a cesta směrem k Murray Buttes, kde rover zkoumal tzv. svědecké hory, známé i ze Země.

Přesně před rokem Curiosity dorazil k tmavé, přibližně 5 metrů vysoké homoli Ireson Hill, aby se následně vydal skrze písečné duny Bagnold Dunes. V současnosti se rover nachází v okolí hřebenu Vera Rubin, kde pomocí své digitální lupy MAHLI a spektrometru ChemCam zkoumá nové cíle.

NASA Jet Propulsion Laboratory