Vířivé ozdoby superbouřek: Jak se rodí nejničivější tornáda

27.08.2017 - Vilém Koubek

Tornáda si svou ničivostí, ale i pomyslnou majestátností vysloužila řadu „hlavních rolí“ v dobrodružných knihách či filmech. Jak vznikají vzdušné víry, jež dokážou rozmetat domy na kusy a zdevastovat i celá města?

Tornádo -<p>Z obzvlášť silné bouře, tzv. supercely, se může „zrodit“ tornádo, které pak pustoší okolí i několik hodin.</p>
Tornádo -

Z obzvlášť silné bouře, tzv. supercely, se může „zrodit“ tornádo, které pak pustoší okolí i několik hodin.


Reklama

Nejrozšířenějším a nejničivějším druhem je tzv. supercelární tornádo, které se váže na zvláštní druh bouřky zvaný supercela: Její mračna se tvoří obvykle během tropických letních dnů, dosahují výše až 15 km, rotují kolem vertikální osy a často je provází krupobití či vítr o nárazové rychlosti až 150 km/h. Příchod supercely se také pojí s blížící se chladnou frontou. 

Zrozeni z bouře

V pomyslném tichu před bouří se nejprve znenadání začne stáčet směr větru a narůstá jeho rychlost. Ve vyšších polohách se víří vzduch, horký proud je nasáván do oblaků a jeho stoupání vyvolá změnu osy rotace z horizontální na vertikální. 

Vzniklý vír má již dostatečnou sílu, aby bouřkou pohnul, a v centrální části supercely se tak formuje mezocyklona – rotující „stěna“ mraků, která stále zrychluje a vlivem bočních vzdušných proudů se „zašpičaťuje“. Nasávání vzduchu je natolik silné, že v oblasti pod oblaky klesá tlak a vír je přitahován k povrchu – v této fázi se nápadně podobá trychtýři. Pár minut po kontaktu se zemí se mezocyklona změní v tornádo, které začne pustošit okolí.

Hodinová devastace

Jakmile se rotující sloup dotkne povrchu, začne se ochlazovat horký vzduch, který jej pohání. Tornádo se pak postupně přesouvá, dokud se teplý proud neochladí natolik, že již nemá dostatečnou točivou sílu. Vír pomalu slábne a řídne, až se zcela rozplyne: Jeho hrůzovláda může trvat minuty, ale i několik hodin.

Zdaleka největší počet tornád pustoší každoročně Spojené státy, kudy se jich průměrně prožene víc než 1 200, přičemž napáchají škody za miliardy: V roce 2015 stálo „špatné počasí“ vládu USA v přepočtu přes 230 miliard korun. Území Spojených států – mezi 35. a 50. stupněm zeměpisné šířky – totiž představuje ideální prostředí pro mísení horkého tropického vzduchu a ledového proudění ze severního pólu. 

Úrodná katastrofa

Rychlost a směr proudění vzduchu se také liší v závislosti na části troposféry – v nížinách se jedná o prvních 11 km atmosféry od povrchu Země. Zmíněné rozdíly pak napomáhají rotaci bouřkových vzdušných proudů a urychlují vznik tornád. Paradoxně nejčastěji je, že nejčastěji zasažená území USA bývají také nejúrodnější, neboť těží z množství srážek, jež s sebou mračna přinášejí.   

Na druhém místě za Spojenými státy stojí Kanada s průměrným počtem sto tornád ročně. Kromě severoamerického kontinentu však hrozí výskyt zničujících vzdušných vírů i v severní a střední Evropě, v západní Asii (v Japonsku či v Číně), dále v Austrálii, na Novém Zélandu, na jihu Afriky nebo v Argentině. Silnějším vzdušným vírům se neubráníme ani v České republice: Průměrně u nás udeří jedno tornádo ročně. Loni 24. května poničila vířivá průtrž střechy zemědělské usedlosti v Červené Hoře a odřízla obec od elektrického proudu. 

Tornádo a tromba

Pokud tornádu chybí horizontální osa rotace, označujeme ho jako tzv. trombu. Menší tromba se nespouští z bouřkového mračna – může se dokonce utvořit i za slunečného dne – a v podstatě je neškodná. Velké tromby však vznikají v základnách bouřkových oblaků a mají ničivý potenciál. V České republice je ročně pozorováno průměrně 14 tromb.  

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost, ustornadoes.com

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Svoboda z oceli a kůže

Společnost: Harley-Davidson
Založena: 1903, USA, Milwaukee
Ikony: modely JH „Two-Cam“ (1928), Hydra-Glide (1952), Electra Glide (1965), FX Super Glide (1971)

Motorky Harley-Davidson, které dnes více než co jiného představují synonymum svobodného životního stylu, vznikly vlastně opravdu pro zábavu. Jejich „otcové“ – ve skutečnosti dvacetiletí mladíci a potomci anglických emigrantů Arthur Davidson a William Harley – si prostě chtěli urychlit časté cesty k jezeru. A tak je napadlo přišroubovat k obyčejnému jízdnímu kolu benzinový motor. Svou myšlenku ovšem dále rozpracovávali a již v roce 1903 spatřil světlo světa jejich „stroj číslo jedna“. Dokázal vyvinout rychlost až 60 km/h a jezdil i do kopce. Podnikaví mladíci motorku prodávali za 200 dolarů (asi 112 tisíc korun v dnešních cenách) a zakázky se jen hrnuly. Není divu – ceny automobilů se tehdy pohybovaly v řádech tisíců dolarů. Ocelový orel, symbol jejich nově založené firmy Harley-Davidson (H-D), mohl hrdě vzlétnout. 

Bezstarostná jízda

S trochou nadsázky lze říct, že jejich společnost v následujících desetiletích přežila vše: velkou hospodářskou krizi, období špatné kontroly kvality, finanční propad i konkurenci levnějších a zpočátku dynamičtějších japonských výrobců. Stačila si však přitom připsat hned několik legendárních kousků. Jeden takový vznikl roku 1952 pod označením Hydra Glide: na jeho slávě se pak velkou měrou podílel i film Divoch s Marlonem Brandem v hlavní roli, v němž se záporný hrdina proháněl právě na této „těžké mašině“. V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda). Model FLH Electra Glide (1965) dodnes tvoří zlatý standard amerických motorkářů.  

Ačkoliv firma prošla mnohými krizemi a její motorky byly svého času spojovány s temným podsvětím, nakonec si dokázala místo na trhu udržet. Stále platí, že pro většinu lidí je jakýkoliv „svalnatý“ motocykl prostě „hárlej“ a stejně tak slavná značka evokuje představu chopperu – v obou kategoriích má přitom H-D na všech kontinentech už dlouho silnou konkurenci. Každoročně pak vyjede na silnice na 300 tisíc nových modelů, jejichž základní pořizovací cena se pohybuje v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. (foto: Unsplash, CC0)

Zajímavosti

Soukromé civilní lodě pomohly evakuovat britské a francouzské vojáky z obleženého přístavu. Malba britského malíře Charlese Cundalla.

Válka

Kometa 2I/Borisov byla první kometou přilétající z mezihvězdného prostoru, jakou astronomové zaznamenali při průletu Sluneční soustavou v roce 2019. Dalším podobným objektem byla `Oumuamua, u které ale panují dohady, zda šlo skutečně o kometu nebo o planetku.

Vesmír

Nejstarší 3D mapa podle archeologů zřejmě znázorňuje území v západní Francii.

Věda
Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907