Vlak legií: Pohyblivé muzeum sibiřské anabáze československých vojáků

26.05.2019 - Redakce Kauzy (extra Historie)

Československá obec legionářská dosáhla po několika letech usilovného snažení a shánění (nejen) finančních prostředků vítězství. Po kolejích Čech, Moravy, Slezska a Slovenska se prohání vlaková souprava, která je vzpomínkou na jednu z nejzvláštnějších epizod československých dějin

<p>Legiovlak během své zastávky v Aši. V příštích dnech lze Legiovlak navštívit v Lanškrouně, Chocni, Čáslavi, Humpolci, Chotěboři, Hlinsku nebo třeba v Poličce.</p>

Legiovlak během své zastávky v Aši. V příštích dnech lze Legiovlak navštívit v Lanškrouně, Chocni, Čáslavi, Humpolci, Chotěboři, Hlinsku nebo třeba v Poličce.


Reklama

Československá obec legionářská sdružuje účastníky boje za svobodu ve druhé světové válce a novodobé válečné veterány, pozůstalé po účastnících národních odbojů a různé další příznivce. Důležitým mezníkem v činnosti obce byl V. manifestační sjezd v roce 2011, který mimo jiné rozhodl o realizaci projektu LEGIE 100. Ten se uskutečňuje za podpory vlády České Republiky a ministerstva obrany ČR a jeho cílem je připomenout zásluhy československých legionářů na vzniku samostatného Československa. Takzvaný Legiovlak je dosud největším a nejhmatatelnějším výsledkem pilné práce této organizace.

Svědek dob minulých

Předchůdci Legiovlaku byly soupravy z let 1918–1920, kdy se nejdříve jednalo o nahodile sestavované ešelony, určené pouze k co nejrychlejšímu opuštění bachmačského nádraží. Postupem času byly ešelony organizovány a každý vagon v nich měl vlastní funkci a význam. Legiovlak je pak spíše průřezem nejtypičtějších vozů, které jste mohli v legionářských vlacích zahlédnout, než kopií jednoho z takových ešelonů.

Mezi zásadní vozy této novodobé soupravy patří jistě zdravotnický vagon s expozicí dobových lékařských nástrojů, velmi věrně zhotovená a vybavená těpluška, krejčovský či kovářský vagon nebo kulometný vůz. Bonusem je určitě dobově vyhlížející lávočka – prodejna suvenýrů a publikací vážících se k čs. legiím, nemluvě o profesionálních průvodcích, kteří ve vlaku a vlakem doslova žijí.

Technická náročnost takové rekonstrukce je nemalá, přesto se však věc povedla a legionářský vlak v roce 2017 opět cestuje po českých (a slovenských) kolejích. Bližší informace o jízdním řádu Legiovlaku, který je vypsán až do začátku prosince tohoto roku, najdete na adrese www.csol.cz/legiovlak.

  • Zdroj textu:

    Kauzy (extra Historie)

  • Zdroj fotografií: Profimedia, Českoslovenká obec legionářská

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Jedním z velkých problémů trofejního lovu je fakt, že lovcům jde o velikost trofeje. K lovu jsou vybírány největší kusy, které mají nenahraditelnou genetickou hodnotu.

Příroda
Zajímavosti

Pilát Ponský ukazuje Ježíše davům na obrazu Ecce Homo od Antonia Ciseriho

Historie

Australský badatel Mark Meekan se žralokem obrovským

Věda

Zborcená a protažená galaxie NGC 7714 ze souhvězdí Ryb, po srážce s galaxií NGC 7715. Ve výřezu výtrysk z jádra galaxie TXS 2116−077 v infračerveném spektru.

Vesmír

Renault FT-17 představoval nejpokrokovější konstrukci prvoválečných tanků

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907