Výměna mostů v Kalifornii: Postavit nový, pak zbourat starý

10.09.2013 - Jan Miklín

Přes Sanfranciský záliv vede soustava mostů, zajišťujících důležité spojení mezi San Francisco a Oaklandem. Kvůli častým zemětřesením musela být část mostu vyměněna, a tak chvíli nad mořem stáli mosty dva – vedle sebe


Reklama

Most místními nazývaný Bay Bridge byl otevřen v roce 1936 a postupem času se stal důležitou dopravní spojkou mezi oběma velkoměsty. Dnes na něm každodenně projede téměř tři sta tisíc aut, které využívají pět pruhů každým směrem, umístěných ve dvou patrech.

Visutý most, navržený inženýrem Charlesem H. Purcellem, využívá ostrov Yerba Buena, který jej dělí na dvě části – východní (délka 3 102 m) a západní (délka 3 141 m). Mezi oběma částmi je ostrovem prokopán 160 m dlouhý tunel, který drží primát největšího průměru dopravního tunelu na světě.

Hrozba zemětřesení

Kalifornie patří k nejvíce aktivním seismickým oblastem a hrozba zemětřesení je problémem pro většinu zdejších staveb. Že by silné zemětřesení mohlo zcela zničit hlavní oblouk mostu se vědělo dlouho, ale aktuálním se nebezpečí stalo až při zemětřesení v roce 1989, při kterém se zřítila část horní mostovky. To bylo impulsem pro přípravu a zahájení výstavby nového východního mostu – přestože šlo o nákladnější řešení než důkladná oprava mostu stávajícího, převážily výhody levnější údržby a delší životnosti. Otevření bylo původně plánováno na rok 2007, nejrůznější problémy při stavbě – jejíž náklady se vyšplhaly na 6,4 mld. USD – způsobily, že most (dosud bez oficiálního jména) byl otevřen až letos v září. Aby nedošlo ke kolapsu dopravy, byl nový most vystavěn vedle stávajícího a otevřen po jeho demolici. Přerušení provozu tak trvalo pouhé čtyři dny.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Profimedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Charles Ponzi (1882–1949) ve dvacátých letech 20. století. (foto: Wikimedia Commons, Mgreason, CC0)

Historie

Šamana si veřejnost bude moci společně s originály venuší nalezených na území Moravy (i té nejslavnější Věstonické) na vlastní oči prohlédnout na výstavě Nejstarší šperky a ozdoby těla v Pavilonu Anthropos od 19. srpna 2022. (foto: Moravské zemské muzeum, Jan Cága, CC BY 4.0)

Zajímavosti

Samečci australských delfínů Sousa sahulensis nabízejí samičkám dar, který nelze prakticky využít, ale slouží jako důkaz síly a zdatnosti. (foto: Shutterstock)

Příroda

Protoplanetární disk u mladé hvězdy FU Orionis. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC0)

Vesmír

Kosterní pozůstatky uvnitř pohřební jeskyně Hagios Charalambos. (foto: INSTAP Academic Press, BetancourtCC BY 4.0)

Věda

Legenda aviatiky

Louise Blériota není ve světě létání potřeba představovat – do dějin se zapsal už v roce 1909 jako první člověk, který v letadle překonal kanál La Manche. Nemusíme asi dodávat, že šlo o stroj vlastní konstrukce, jehož repliku nesoucí název Blériot XI je dnes možné obdivovat na různých leteckých dnech po celé Evropě.

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907