Vysokohorský vodní teleskop na vyhaslé sopce loví gama záření vzdálených pulzarů

19.04.2017 - Stanislav Mihulka

Detektory Čerenkovova záření v nádržích s vodou pomáhají objevovat neznámé pulzary

High-Altitude Water Cherenkov -<p>Observatoř HAWC pozoruje gama záření v nadmořské výšce 4 100 metrů</p>
High-Altitude Water Cherenkov -

Observatoř HAWC pozoruje gama záření v nadmořské výšce 4 100 metrů

Na svahu vyhaslé sopky Sierra Negra v mexickém státě Pueblo pracuje v nadmořské výšce 4 100 metrů pozoruhodná vodní observatoř High Altitude Water Cherenkov Observatory (HAWC).

Tuto netradiční gama observatoř tvoří celkem 300 nádrží s vodou. V nádržích je detekováno elektromagnetické Čerenkovovo záření, které vzniká při průletu rychle se pohybujících nabitých částic, vytvořených zásahem vesmírného vysokoenergetického gama záření do pozemské atmosféry.

Tom Linden z Ohijské Státní univerzity ve městě Columbus a jeho spolupracovníci využili observatoř HAWC ke hledání doposud neobjevených pulzarů. Rychle rotující neutronové hvězdy jsou oharky po explozi masivní hvězdy, které skrápí okolní vesmír tvrdým rádiovým nebo rentgenovým zářením.

Lovec pulzarů

Přesto je ale často obtížné takový pulzar objevit. Když úzký kužel energetického záření pulzaru míří mimo Zemi, radioteleskopy jej obvykle nezachytí. Právě s hledáním takových pulzarů pomáhá observatoř HAWC.

TIP: Italský pozemní teleskop ASTRI bude pozorovat gama záření ze sopky Etny

Vodní gama teleskop HAWC dokáže detekovat emise gama záření, které vznikají při kontaktu nabitých částic vyzařovaných pulzarem s mezihvězdným plynem. Velkou výhodou tohoto teleskopu je, že v porovnání s radioteleskopy nebo rentgenovými teleskopy pokryje větší část oblohy.

• Zdroj fotografií: Michigan State University