Záhada Sierry Leone: Kde se vzaly vesmírné sošky z afrického Nomoli

30.06.2019 - Kateřina Helán Vašků

Archeologové v Sieře Leone objevili na nalezišti Nomoli podivné sošky, které zobrazovaly zvláštní postavy pololidí, polozvířat či fantastických bytostí, z nichž některé připomínaly návštěvníky z vesmíru

Když v 60. letech 20. století objevili archeologové v Sieře Leone na nalezišti Nomoli podivné sošky, jejich údiv neznal mezí. Zatímco pravěké evropské „venuše“ většinou znázorňují kypré ženy, ty africké rozhodně jako pocta ženské plodnosti nevypadaly. Figurky zobrazovaly zvláštní postavy pololidí, polozvířat či fantastických bytostí, z nichž některé – k radosti záhadologů – připomínaly návštěvníky z vesmíru.

Byly vytesány z pískovce, žuly, mastku a vápence a měřily mezi 40 a 70 cm. Jejich společný nápadný rys představuje plochá lebka či nezvykle zdůrazněný orlí nos. Prvotní odhady hovořily o stáří až 17 tisíc let! Že by se jednalo o první skutečně rozvinutou africkou kulturu?

Záhadu neosvětlily ani místní legendy. Dozvídáme se v nich, že bůh kdysi potrestal příslušníky jistého „andělského národa“ tím, že je proměnil v kamenné sošky. Ty pak spadly na zem spolu s modrými kameny – pozůstatky jejich světa. Zvláštní kameny se nedaleko naleziště Nomoli skutečně podařilo objevit a jejich analýza naznačila, že obsahují iridium, které se na Zemi vyskytuje pouze v místech dopadů meteoritů

Senzace se hroutí

Když opadlo prvotní nadšení a vědci měli čas artefakty seriózně prozkoumat, museli své odhady přehodnotit. Datování organických vzorků nalezených v okolí posunulo původ sošek do 5. století př. n. l., postupně se však ukázalo, že ani datace podle půdy nemusí být zcela spolehlivá.

Pomocí moderních metod a srovnáním podobných, ale dobře datovaných vzorků – například řezeb ze slonoviny, jež pro portugalské obchodníky vytvářeli umělci v Sieře Leone v 15. a 16. století – se nakonec zjistilo, že některé z nalezených figurek budou zřejmě obdobně staré

TIP: Nejstarší civilizace světa: Tisíciletý omyl dávné revoluce

Vzhledem k tomu, že se ovšem sošky různého stupně opracování a odlišných typů našly hned v několika geologických vrstvách, nelze jejich stáří určit jednoznačně. Podobně neznáme ani jejich využití: Mohly zobrazovat náčelníky, ale stejně tak ztvárňovat velké příběhy dobových kultur. Jejich nejasný účel přesto nijak nezastiňuje fakt, že se jedná o úchvatné kusy lidového umění.