Želvušky: Nezničitelní vodní medvědi okem elektronového mikroskopu

Želvušky patří k nejodolnějším organismům na Zemi. Mimo jiné dokážou přežít obrovské dávky radiace a na své vzkříšení z hibernace umí čekat až deset let.

29.05.2021 - Marek Telička

Želvušky (Tardigrada) jsou kmenem, jenž patří mezi prvoústé (Protostomia). Latinský název Tardigrada lze přeložit jako „pomalochodci“, ale v anglické literatuře se těmto primitivním organismům říká water bears (vodní medvědi) nebo také moss piglets (mechová selátka). Žijí mezi lišejníky a mechy a jejich potravou jsou buňky rostlin, řasy, bakterie a malí bezobratlí tvorové.

TIP: Těžký život na hraně extrému: Kdo jsou nejodolnější organismy na Zemi?

Želvušky nejsou obvykle větší než půl milimetru, ale přes svoji nepatrnost jsou považovány za jeden z nejodolnějších organismů na Zemi. Dokážou totiž přežít radiaci o intenzitě až tisíckrát vyšší, než jaké by odolal člověk. Smrtícímu záření takto vzdorují ve stavu anabiózy, která je jakousi formou hibernace. K životu totiž potřebují vodu a v případě, že se ocitnou v suchém prostředí, zjednodušeně řečeno samy naprosto vyschnou. V tomto stavu vydrží až deset let a k životu je probere zase jen voda.