Zombie houby napadají mravence, ale jejich mozek nechají netknutý

10.11.2017 - Stanislav Mihulka

Ne každá zombie touží po mozku. To je případ i infekčních hub rodu Ophiocordyceps

Zombie houba - Mravenec, kterého přemohla zombie houba

Nejsou zombie jako zombie. Zombie houby reálného světa jsou sice hodně hororové tím, jak ovládnou živého mravence a využíjí ho k šíření spor do mraveniště, v jedné věci se ale od filmových zombií liší.

Američtí vědci zjistili, že zombie houby, mezi odborníky známé jako parazitické houby rodu Ophiocordyceps, netouží po mozku mravenců. Pár dní po infekci sice mravenci z hlavy vyroste plodnice a mravenec zemře, do té doby je ale mozek prakticky netknutý.

TIP: Záludní drabčíci se vydávají za mravence a nenápadně je požírají

Na sérii 3D snímků s velmi jemným rozlišení bylo jasně vidět, že se buňky houby rozšíří do těla mravence, do jejich hlavy, hrudi, zadečku a nohou. Výsledkem podle badatelů je, že infikovaný mravenec se rychle stane spíše houbou v mravenčím převleku, kdy mravenec už nemá mnoho pod kontrolou.

Penn State University