Zvláštní meteority prozrazují napínavou historii planety Jupiter

Uhlíkové chondrity typu CB přinášejí zajímavé podrobnosti o Jupiteru z doby pár milionů po vzniku Sluneční soustavy

14.12.2016 - Stanislav Mihulka

Meteority jsou jako časové schránky z doby před miliardami let. Mnohé z nich vznikly na počátku historie Sluneční soustavy a prozrazují leccos zajímavého o původu Slunce i planet.

TIP: Král všech planet, Jupiter: Plynný obr s kamenným jádrem

Brandon Johnson z Brownovy univerzity a jeho tým prozkoumali meteority jednoho vzácného typu. Šlo o uhlíkaté chondrity CB, které sice obsahují přes 50 procent niklu a železa, ale jejich mineralogické a chemické vlastnosti je řadí k uhlíkatým chondritům.

Tyto meteority obsahují zrnka kovu, která pocházejí z kovu odpařeného ve srážkách těles za vysokých rychlostí. Podle Johnsona a jeho kolegů CB chondrity vznikly díky působení planety Jupiter.

Velké přesuny planety Jupiter

Vědci ovšem z analýzy meteoritů vyvozují, že Jupiter ve skutečnosti vznikl na periferii Sluneční soustavy. Obří planeta se pak v průběhu prvních milionů let své existence přesunula blíže ke Slunci, kde se dnes nachází pás asteroidů. Po nějaké době se Jupiter přesunul na svou dnešní pozici, zřejmě působením gravitace dalšího plynného obra, planety Saturn. Tento scénář bývá označován jako Hypotéza velké změny kurzu (Grand Tack Hypothesis). A uhlíkaté chondrity CB tuto hypotézu potvrzují.

IFL Science, Science Advances