Před 20 lety zahájila svůj provoz Mezinárodní vesmírná stanice

02.11.2020 - Redakce Tajemství vesmíru

<p>První posádka Mezinárodní vesmírné stanice (zleva): Sergej Konstantinovič Krikaljov, William Shepherd a Jurij Pavlovič Gidzenko.</p>

2. listopadu 2000 vstoupila na Mezinárodní vesmírnou stanici první posádka. Pro příštích 20 let se ISS stala jedinou trvale obydlenou lidskou základnou mimo planetu Zemi. Historie Mezinárodní vesmírné stanice se začala psát již v roce 1984, kdy americký prezident Ronald Reagan vyhlásil plán stavby vesmírné stanice pojmenované Freedom, první díl stanice, modul Zarja, byl na oběžnou dráhu vynesen o 14 let později - 20. listopadu 1998.

TIP: „Můj bože, co to tady postavili?“ Historie a současnost ISS

První posádkou, která na ISS vstoupila, byl William Shepherd z NASA a Jurij Pavlovič Gidzenko a Sergej Konstantinovič Krikaljov z ruského Roskosmosu. Na ISS tato posádka z Expedice 1 strávila čtyři měsíce. Za 20 let provozu stanice se na ní vystřídalo 241 lidí z 19 zemí.