30. výročí: NASA zveřejnila vylepšenou verzi legendární „Bledě modré tečky“

17.02.2020 - Stanislav Mihulka

Sonda Voyager 1 vyfotila před 30 lety Zemi ze vzdálenosti 6 miliard kilometrů. NASA nyní zveřejnila vylepšenou verzi tohoto legendárního snímku

<p>Bledě modrá tečka plná života - vlevo vylepšená verze, vpravo původní snímek z roku 1990.</p>

Když americká sonda Voyager 1 počátkem roku 1990 končila pozorování vnějších planet a chystala se vyrazit za hranice Sluneční soustavy, napadlo amerického astronoma a popularizátora Carla Sagana, že by sonda ještě před definitivním vypnutím svých kamer mohla pořídit snímky Slunce a planet z velké dálky.

Voyager 1 byl v té době za oběžnou drahou Neptunu, asi ve vzdálenosti od Země 40,5 AU, čili něco přes 6 miliard kilometrů. Když sonda dokončila „valentýnské focení“, hned poté navždy vypnula kamery. Mezi 14. únorem a 6. červnem 1990 pak sonda poslala celkem 60 snímků, mezi nimiž je i slavná fotografie „Pale Blue Dot“, neboli „Bledě modrá tečka“.

Země jako tečka

Na tomto snímku je Země patrná jako namodralá tečka. Ve skutečnosti zabírá asi jen 0,12 pixelu. Pořízení snímku bylo komplikované, čemuž odpovídá i jeho kvalita. Přes Zemi se táhne pruh, který má na svědomí sluneční záření. Je také patrné, že snímek vznikl přes modrý, zelený a fialový optický filtr.

TIP: Opětovně potvrzeno: Sonda Voyager 1 je již v mezihvězdném prostoru

Odborníci NASA a Laboratoře tryskového pohonu JPL u příležitosti 30. výročí pořízení „Bledě modré tečky“ zveřejnili vylepšenou verzi této slavné fotografie. K její úpravě použili špičkový software pro zpracování obrázků. Parametry snímku vyvážili tak, aby co nejvíce vynikla oblast, v níž je na snímku zachycena naše planeta.