5 nejčastějších mýtů o snídaních, kterým (často) bezmezně věříme

03.01.2022 - Radomír Dohnal

Kolem správného stravování a především důležitosti snídaně koluje celá řada dobrých rad, mýtů, reklamních tvrzení a polopravd. Vybrali jsme pětici nejčastějších, kterým bezmezně věříme!

<h3>Nejdůležitější jídlo dne</h3><p>Větu o tom, že <strong>snídaně je nejdůležitějším jídlem dne</strong>, jste už někdy zaslechnout museli. A to zhruba dvaceti procentům z celkového počtu lidí v Evropě a USA, kteří zpravidla nesnídají, jistě nevyvolá úsměv na tváři. <strong>Přichází tím snad o energii do nového dne? Možná. Ale na svém zdraví tím netratí.</strong> V množině „lidí bez snídaně“ narazíte na méně cukrovkářů, případů obezity i vyššího cholesterolu.</p><p>Celý trik pravděpodobně netkví v absenci prvního jídla dne a je jen statisticky zajímavým kauzálním artefaktem. Možná se lidé bez snídaně víc pohybují a žijí aktivněji, a proto jsou zdravější než početnější množina snídajících? Nevíme. Jisté je, že <strong>dávat nezbytnost snídaně do přímého vztahu se zdravotním stavem jedince nedává logiku.</strong></p>

Nejdůležitější jídlo dne

Větu o tom, že snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, jste už někdy zaslechnout museli. A to zhruba dvaceti procentům z celkového počtu lidí v Evropě a USA, kteří zpravidla nesnídají, jistě nevyvolá úsměv na tváři. Přichází tím snad o energii do nového dne? Možná. Ale na svém zdraví tím netratí. V množině „lidí bez snídaně“ narazíte na méně cukrovkářů, případů obezity i vyššího cholesterolu.

Celý trik pravděpodobně netkví v absenci prvního jídla dne a je jen statisticky zajímavým kauzálním artefaktem. Možná se lidé bez snídaně víc pohybují a žijí aktivněji, a proto jsou zdravější než početnější množina snídajících? Nevíme. Jisté je, že dávat nezbytnost snídaně do přímého vztahu se zdravotním stavem jedince nedává logiku.

<h3>Kdo nesnídá, ten se přecpává později! Vážně?</h3><p>Hodnověrných studií, které by na dostatečném vzorku srovnávaly „lidi bez snídaně“ s pravidelně snídajícími jedlíky, je jako šafránu. Ale ta z roku 2013, zpracovaná na Cornell University, se náhodou povedla. Vyhodnotila opakovaně kalorický příjem obou množin lidských pokusných králíků a zjistila, že <strong>v součtu si lidé bez snídaně dopřávali každý den o cca 400 kalorií méně než fandové snídaní. Ano, pocit hladu se u nenasnídaných dostavil dříve. Více ale nejedli.</strong></p><p>Vynechat snídani, jak pro změnu na vzorku 50 000 účastníků doložila studie z roku 2017, je docela efektivním nástrojem hubnutí. Přesně naopak, než bychom podle dobrých rad čekali!</p>

Kdo nesnídá, ten se přecpává později! Vážně?

Hodnověrných studií, které by na dostatečném vzorku srovnávaly „lidi bez snídaně“ s pravidelně snídajícími jedlíky, je jako šafránu. Ale ta z roku 2013, zpracovaná na Cornell University, se náhodou povedla. Vyhodnotila opakovaně kalorický příjem obou množin lidských pokusných králíků a zjistila, že v součtu si lidé bez snídaně dopřávali každý den o cca 400 kalorií méně než fandové snídaní. Ano, pocit hladu se u nenasnídaných dostavil dříve. Více ale nejedli.

Vynechat snídani, jak pro změnu na vzorku 50 000 účastníků doložila studie z roku 2017, je docela efektivním nástrojem hubnutí. Přesně naopak, než bychom podle dobrých rad čekali!

<h3>Jezte zdravě vyváženě!</h3><p>Říká se, že jste tak zdraví jako to, co jíte. V tom případě by se člověk konzumací vypražené slaniny po ránu chlubit neměl. Jenže ono je to trochu složitější a téměř žádný z tradičních snídaňových pokrmů se nedá jednoznačně zařadit mezi zlé/hodné. Silná černá káva vás dehydruje? Spíš ne, a také vás chrání před cukrovkou a snižuje krevní tlak. Dobré máslo obsahuje prospěšné kvalitní tuky a nasycené mastné kyseliny. Vajíčko představuje nejen dávku cholesterolu, ale i živiny pro váš mozek, oči a srdce. Naopak zdravými cereáliemi, našlapanými vlákninou, si můžete snadno zabetonovat žaludek, křupinky jsou plné umělých cukrů a s živým jogurtem se můžete proběhnout a nedoběhnout.</p><p><strong>Vtip spočívá v pestrosti. Monotónní slaninové snídaně vás stejně jako strava přežvýkavců zdravější neučiní. Chce to pravidelnou změnu a vyváženost.</strong></p>

Jezte zdravě vyváženě!

Říká se, že jste tak zdraví jako to, co jíte. V tom případě by se člověk konzumací vypražené slaniny po ránu chlubit neměl. Jenže ono je to trochu složitější a téměř žádný z tradičních snídaňových pokrmů se nedá jednoznačně zařadit mezi zlé/hodné. Silná černá káva vás dehydruje? Spíš ne, a také vás chrání před cukrovkou a snižuje krevní tlak. Dobré máslo obsahuje prospěšné kvalitní tuky a nasycené mastné kyseliny. Vajíčko představuje nejen dávku cholesterolu, ale i živiny pro váš mozek, oči a srdce. Naopak zdravými cereáliemi, našlapanými vlákninou, si můžete snadno zabetonovat žaludek, křupinky jsou plné umělých cukrů a s živým jogurtem se můžete proběhnout a nedoběhnout.

Vtip spočívá v pestrosti. Monotónní slaninové snídaně vás stejně jako strava přežvýkavců zdravější neučiní. Chce to pravidelnou změnu a vyváženost.

<h3>Snídaně šampionů</h3><p>Snídaně je strava šampionů aneb <strong>kdo nesnídá, ten ztrácí svalovou hmotu!</strong> Jistě. Pokud jste v tréninkovém režimu národní reprezentace, vztahují se na vaše stravování velmi specifická kritéria. Normální smrtelník ani trochu více posilující/cvičící člověk však úbytek svalové hmoty při vynechání prvního jídla dne nezaznamená. Přesněji, <strong>tělo se pustí do vlastních zásob přibližně po 16 hodinách úplného půstu</strong> (projeví se poklesem glykogenu v krevním řečišti), <strong>takže mezi večeří a obědem máte vlastně docela slušnou rezervu.</strong></p><p>Mimochodem, věděli jste, že staří Egypťané snídali syrovou cibuli zapíjenou pivem, Římané nezačali den bez výběru z uzenin a ve středověké Evropě se nesnídalo vůbec? Nezdá se přitom, že by to výkony našich předků nějak omezilo.</p>

Snídaně šampionů

Snídaně je strava šampionů aneb kdo nesnídá, ten ztrácí svalovou hmotu! Jistě. Pokud jste v tréninkovém režimu národní reprezentace, vztahují se na vaše stravování velmi specifická kritéria. Normální smrtelník ani trochu více posilující/cvičící člověk však úbytek svalové hmoty při vynechání prvního jídla dne nezaznamená. Přesněji, tělo se pustí do vlastních zásob přibližně po 16 hodinách úplného půstu (projeví se poklesem glykogenu v krevním řečišti), takže mezi večeří a obědem máte vlastně docela slušnou rezervu.

Mimochodem, věděli jste, že staří Egypťané snídali syrovou cibuli zapíjenou pivem, Římané nezačali den bez výběru z uzenin a ve středověké Evropě se nesnídalo vůbec? Nezdá se přitom, že by to výkony našich předků nějak omezilo.

<h3>Je libo gulášek, nebo raději svíčkovou?</h3><p>Ovesné vločky a džus, nebo dnes zvláště vypečené rohlíčky? Určitou představu o tom, jak by měla snídaně vypadat, všichni máme. Obvykle ale nezahrnuje svíčkovou s pěti knedlíky. Jenže proč vlastně? Překvapivě, je to jen o zvyku. <strong>Na ranním pojídání zbytků od oběda nebo večeře není čistě technicky nic špatného.</strong></p><p>Odborníci napříč širokým názorovým spektrem se shodnou na tom, že 45–65 % kalorií vaší snídaně by mělo mít svůj původ v sacharidech, 20–35 % v tucích a 10–35 % by mělo pocházet z bílkovin. Jestli tomuto složení rámcově odpovídají i ohřáté zbytky, klidně s chutí do nich. Nenechte si pokazit začátek dne špagetami jen proto, že vám někdo chce prodat celozrnnou bulku.</p>

Je libo gulášek, nebo raději svíčkovou?

Ovesné vločky a džus, nebo dnes zvláště vypečené rohlíčky? Určitou představu o tom, jak by měla snídaně vypadat, všichni máme. Obvykle ale nezahrnuje svíčkovou s pěti knedlíky. Jenže proč vlastně? Překvapivě, je to jen o zvyku. Na ranním pojídání zbytků od oběda nebo večeře není čistě technicky nic špatného.

Odborníci napříč širokým názorovým spektrem se shodnou na tom, že 45–65 % kalorií vaší snídaně by mělo mít svůj původ v sacharidech, 20–35 % v tucích a 10–35 % by mělo pocházet z bílkovin. Jestli tomuto složení rámcově odpovídají i ohřáté zbytky, klidně s chutí do nich. Nenechte si pokazit začátek dne špagetami jen proto, že vám někdo chce prodat celozrnnou bulku.

Reklama




Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti
Zajímavosti

Kynutý houskový knedlík, jedna z klasických českých příloh k masu a omáčkám.

Historie

CAPSTONE na orbitě Luny

Vesmír

Sebevražda je 10. nejčastější příčinou úmrtí v USA. 

Věda

Pro vysoký vzrůst liliovníku a podzimní zbarvení listů jej v Americe někdy nazývají žlutý topol (Yellow Poplar). (foto: Wikimedia Commons, AndyScottCC BY-SA 4.0)

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907