Největší evropský výrobce letadel Airbus představil na přehlídce Royal International Air Tattoo ve Velké Británii koncept nového hybridního turbovrtulového letounu. Jeho Bird of Prey (Dravý pták) si bere inspiraci z ptáků – křídla i ocas svým tvarem skutečně připomínají orla nebo sokola, což má zlepšit ovládání letounu. Podle Martina Astona senior managera ve společnosti Airbus je jednou z hlavních priorit leteckého průmyslu je udělat letectví udržitelným – čistším, zelenějším a tišším než kdy dříve. Hlavní roli budou hrát tzv. biomimikry – tedy řešení inspirovaná přírodou.
TIP: Nová generace? Lockheed zahájil stavbu tichého nadzvukového dopravního letounu
Přestože jde jen o technologický koncept (který s velkou pravděpodobností nikdy neopustí rýsovací prkna inženýrů), vychází podle Airbusu z realistických nápadů. V reálné rovině by Bird of Prey dokázal přepravit až 80 cestujících na vzdálenost 1 500 kilometrů. Díky použitým technologiím by spotřeboval o 30 až 50 % méně paliva a byl by také výrazně tišší než dnešní letadla.
HistorieVůdci se musejí shodnout
Kartágo, 7.–2. století př. n. l.
Kartaginci pustili monarchii k vodě a stali se „republikou“ už v 7. století př. n. l. V čele jejich státu nestál mocnář jeden, ale hned dva. Říkalo se jim suffetes a voleni byli ze sboru konzulů vždy na dvanáct měsíců. Mrzuté je, že dodnes netušíme, jak byli voleni konzulové. Víme jen, že funkce těchto dvou až tří stovek mužů byla doživotní. Suffetes vlastně jen schvalovali prohlasované závěry této rady konzulů. A v zásadě se buď shodli, nebo ne. Pokud jeden z nich nesouhlasil, putovala celá věc zpátky ke konzulům. Vypadá to trochu zdlouhavě, ale efektivně to zabraňovalo vzniku diktatury. Což byla politická nemoc, na kterou trpěli Římané. Když byla jejich moc v ohrožení, kartaginští státníci se rozhodovali velmi dynamicky. V době míru naopak dobře zvažovali všechny důsledky přijatých rozhodnutí. Mělo to své mouchy, ale fungovalo to dobře. (foto: Wikimedia Commons, Christian Manhart, CC BY-SA 3.0 IGO + Wikimedia Commons, CC0)