Aktuální předpověď počasí na Marsu: Zima, mráz a místy prašné víry

26.02.2019 - Stanislav Mihulka

NASA spustila denní předpověď počasí pro marsovskou oblast Elysium Planitia

<p>Na rudé planetě aktuálně panuje nefalšovaná marsovská zima. Minimální teploty padají k –95 °C.</p>

Pokud právě plánujete výlet na vulkanickou planinu Elysium Planitia, která se rozkládá kousek od rovníku Marsu, kolem sopky Elysium Mons, určitě si přibalte pořádný svetr. Laboratoř tryskového pohonu (JPL) NASA před pár dny spustila denní předpověď počasí pro tuto oblast rudé planety, kde právě panuje nefalšovaná marsovská zima.

Novinku JPL spustila s využitím dat robotické sondy InSight, která 26. listopadu 2018 úspěšně přistála na povrchu Marsu, právě v oblasti Elysium Planitia. InSight je sice povoláním robotický geolog, jehož hlavním cílem je výzkum nitra této pozoruhodné planety, má ale ve své výbavě i soubor meteorologických senzorů v systému APSS (Auxiliary Payload Subsystem).

Šikovně využité meteorologické senzory

Operátoři JPL teď pro data meteorologických senzorů našli geniální a mediálně chytlavé využití, za což si zaslouží uznání. I tyto senzory vlastně pomáhají při geologickém průzkumu, protože sonda díky nim rozliší seismické vlny od projevů počasí. Ale proč je nevyužít k předpovědím počasí na Marsu?

TIP: Robotický geolog jde do akce: Americká sonda InSight hladce přistála na Marsu

Předpovědi počasí v Elysium Planitia samozřejmě nebudou sloužit výhradně zábavě. Vědci a operátoři mise InSight doufají, že jim pravidelné údaje senzorů sondy poskytnou velmi detailní pohled na každodenní počasí rudé planety, kvalitnější než v případě většiny ostatních misí na Mars, jejichž přístroje obvykle sbíraly či stále sbírají podobná data jen jednou za čas.