Akustická pinzeta umožňuje manipulovat s objekty pomocí zvukových vln

25.12.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Levitující objekty v akustické pinzetě</p>

Levitující objekty v akustické pinzetě

Je to sotva pár týdnů, co Arthur Ashkin dostal Nobelovu cenu za fyziku díky výzkumu optických pinzet, které používají k manipulaci s mikroskopickými objekty tlak světelného záření. A tým španělských a britských vědců teď přichází s důmyslnou akustickou pinzetou, která používá k manipulaci malých objektů zvukové vlny.

Nové zařízení používá soustavy asi pěti set miniaturních reproduktorů, které vytvářejí jemné mechanické síly. Kombinací těchto sil je možné manipulovat a také levitovat až s 25 drobnými objekty zároveň. Reproduktory vydávají zvuk o frekvenci 40 kHz, který je pro lidský zvuk neslyšitelný. Akustická pinzeta by se mohla uplatnit především v neinvazivní chirurgii, kde nabízí celou řadu výhod.

TIP: Vědci dokázali, že magnetické pole působí na teplo a zvuk

Chirurgové by s takovým zařízením mohli pracovat skrz neprůhledné orgány. Akustická pinzeta také oproti optickým zařízením spotřebuje mnohem méně energie. S tím souvisí i nižší riziko pro lidské tkáně. Kromě medicínských aplikací by se akustická pinzeta mohla stát základem nového typu vysoce interaktivních 3D displejů.

Universidad Pública de Navarra, PNAS