Antibiotika z medvědích slin: Lékárnička východosibiřského huňáče

Jestliže zblízka hledíte do otevřené tlamy živého medvěda, je velmi pravděpodobné, že se už na moc dalších věcí nepodíváte. Přitom ten stejný pohled inspiroval vědce z univerzity Rutgers v New Jersey k testování metody, která by mohla mnoho životů zachránit

09.10.2020 - Zuzana Teličková

Výzkumníci použili bakterie přítomné ve slinách medvěda východosibiřského (Ursus arctos collaris), který je poddruhem medvěda hnědého. Jak sami uvedli, hlavním důvodem bylo, že medvěd byl odchycen v divočině daleko od lidských obydlí a tedy neovlivněn civilizací. Podle jednoho z vedoucích výzkumu Konstantina Severinova, byl právě fakt medvědovy divokosti podstatný: „Dřívější studie ukazují, že rozličnost mikroorganismů žijící ve zvířecích sekretech je závislá na potravě a velmi klesá u jedinců držených v zajetí.“ A proč se tým o mikroorganismy tolik zajímá? Mikrobiota pocházející z divoce žijících zvířat jsou totiž potenciálním zdrojem nových antibiotik.

TIP: Tváří v tvář grizzlymu: Jak (ne)potkat velkou šelmu

Vědci otestovali účinek medvědích slin na zlatém stafylokoku (Staphylococcus aureus), který je odolný proti mnoha druhům antibiotik a může vést až k pneumonii a celkové sepsi organismu. Severinov a jeho kolegové přivedli medvědí sliny a stafylokoka do „ringu“ tvořeného kapkou oleje. Ukázalo se, že sliny stafylokoka zneškodnily a dalším výzkumem se ukázalo, že zodpovědným za tento účinek je už dříve objevené antibiotikum známé jako amicoumacin. V budoucnosti by se na základě podobného výzkumu mohly objevit i dosud neznámé látky, které by lidstvu pomohly v boji proti smrtícím chorobám.