Antonín Bečvář

10 . 6 . 1901

10. června 1901 se ve Staré Boleslavi narodil významný český astronom Antonín Bečvář, zakladatel observatoře na Skalnatém Plese ve Vysokých Tatrách, pozorovatel Slunce, komet a autor podrobných atlasů oblohy.

Antonín Bečvář patří mezi nejvýraznější osobnosti československé astronomie vůbec. Jeho atlasy noční oblohy patří k tomu nejlepšímu, co kdy v kartografii hvězdné oblohy vzniklo. S jejich tvorbou začal po druhé světové válce a záhy se staly skutečným fenoménem, který Bečvářovo jméno proslavil po celém světě.

Vytvořil celkem čtyři atlasy - Atlas Coeli (1948) s katalogem (1951), Atlas Eclipticalis (1958), Atlas Borealis (1962) a Atlas Australis (1964). Ten první byl určen široké astronomické veřejnosti, zatímco ty další tři byly podrobnější a využívali je spíše odborníci. Atlasy se rozšířily do celého světa a slavily ohromný úspěch – byly úplné, přehledné a přesné.

Mezinárodní astronomická unie na jeho památku nazvala v roce 1970 jeden z kráterů na odvrácené straně Měsíce - Bečvář.